Rensning af brændstoftank

Jeg har en Maxi 84 liggende i Bogense og er ny sejler så ved ikke så meget om alt det tekniske...
Har desværre været så dum at glemme og lukke for påfyldningsstudsen til brændstoftanken 😒
Den har stået åben en uges tid og jeg ved der har været regnvejr i den periode.

Bør tanken tømmes? Er det nok at tømme den eller skal den også renses? Motoren har ikke været startet efterfølgende.
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg åbner for tanken. Kan se der er to dæksler. Et stort firkantet med en masse bolte og et mindre med nogle skruer (tænker det er på den brændstofmåleren er monteret). Billede vedhæftet

Nogen der kan komme med gode råd til en der ikke ved så meget. Evt. om der er firmaet i nærheden af Bogense som kan assistere hvis tanken skal renses. Er ikke helt sikker på om det er noget jeg kan gøre selv.

Mvh. Per




 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at det kan ikke være meget vand som falder på det hul. 1mm regn er 1l pr m2. Er der en bundhane? så tap nogle l af, vandet ligger sig i bunden. Er det benzin så hæld en l kaburatorsprit i så brænder du vandet af.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan også bruge kaburatorsprit til diesel for at få vandet væk
På min traktor som ikke køre særlig meget anvender jeg dieselbiocid for at modvirke dieselpest. Biltema har også en til båd.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Har skrevet med et par marine service firmaer og de anbefaler at tanken bliver renset. Det koster ca. kr. 3000,- hvilket jo også er en slags penge... Bl.a. stopdieselpest.dk. Nogen som har erfaringer med dem?

Mvh. Per

 

Annonce
Hvis ellers tanken har været ren, inden du glemte dækslet, ville jeg nu ikke bruge 3000 kr på en tankrensning.
Du kunne jo tilsætte en gang Anti-dieselpest, især godt hvis du ikke tanker marinediesel.
Du burde have en vandudskiller også, den ser ca. sådan her ud, der er mange forskellige udformninger.
Men der en en aftapning i bunden, hvor evt vand kan tømmes ud.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har kun tanket marine diesel da Vetus ikke vil godkende GTL diesel.

Tror vandudskiller er den som er markeret med rød pil på billede. Den er gennemsigtig i bunden hvor man kan se dieselolie. Der ser ikke ud til at være vand i. Den er heller ikke 100% tæt. Der ligger en smule væske i bunden markeret med grøn pil. Tænker det er aftapningen som ikke er helt tæt


 

Ja det er din vandudskiller, så tjekker du bare de næste gange når du har sejlet, om der er vand i glasset, og sejl så ellers roligt videre.
Flot motor er den næsten helt ny ?


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du har eller kan låne et inspektions kamera, kunne du jo kikke i tanken når den er ved at vær tom..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis