Fjernvarme cirkulationspumpe brummer højt! Grundfos UPM3 AUTO 15-70

Vi fik installeret fjernvarme i december 2021: Indirekte fjernvarme, Hoval Fortes HomeHeat VX-2/2 med cirkulationspumpe Grundfos UPM3 AUTO 15-70 130 ZZZ. Enheden har to vekslere, én til brugsvand og én til varmekredsen, altså ingen varmtvandsbeholder.

Det er vi egentlig glade for, MEN... Men for ca 4-5 uger siden er cirkulationspumpen begyndt at brumme alt for meget. Det er sådan en rytmisk lavfrekvent brummen. Det kan høres i hele huset, det er ikke til at leve med....

Manometeret viser 1,3 bar. Vi har radiatorer primært, og kun to mindre gulvarealer med gulvvarme. 2-planshus. Indstillingen på pumpen Radiator, Trin 1. Pumpen slår fra når vi bruger varmt brugsvand.

Hvad kan det skyldes? Snavs i pumpen? Luft? Har det noget at
Kan jeg selv gøre noget for at forsøge at afhjælpe det? Vand på?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har en luftskrue lige over pumpen, prøv at åben den lidt, det kan somme tider være en fordel at stoppe pumpen og lufte ud når pumpen har været stoppet et stykke tid..


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-08-2022 21:14:38

Du har en luftskrue lige over pumpen, prøv at åben den lidt, det kan somme tider være en fordel at stoppe pumpen og lufte ud når pumpen har været stoppet et stykke tid..

Tak for svaret. Her til aften ville jeg så prøve dette med at lufte ud... men...

Her til aften er cirkulationspumpen helt slukket (!). Der er ikke lys i nogen af dioderne. Den kører slet ikke...
Jeg er sådan set lidt bekymret. Uniten er jo kun 8 måneder gammel.

VVSeren kommer på mandag. 
Der kom en VVS'er og tilså cirkulationspumpen (Grundfos UPM3 AUTO 15-70 130 ZZZ). Han afprøvede lidt ting, men konstaterede at selvom pumpen funktionelt var OK, så larmede den meget mere end hvad der er tilladt.

Han skiftede derfor pumpen og så var støjen væk med det samme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis