Støbe gulv omkring afløb/vand

Hej LDS

Jeg har haft VVS´er på til at flytte på vand og afløb i forbindelse med ændring af køkken. De har efterladt dette fine plørehul i gulvet, og vil høre hvad fremgangsmåden er til at lappe det.
Jeg tænker at lægge så meget polystyren derned som muligt, men jeg kan jo umuligt få det helt tæt. Hvad kan jeg fylde under polystyrenen, samt i de revner der uundgåeligt vil være i isoleringen? Det skal jo gerne sikres at der ikke trækker fugt op i betonen.

Og hvordan er det med støbningen? Jeg har noget Aalborg Rapid Cement, som jeg tænker at blande 1:5 med støbemix? Og bør jeg smide armering i?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en pose sokkelpuds og fyld hullet med det. Der er, så vidt jeg kan se, ikke ret meget isolering. Til det køber du en plade i samme tykkelse som det der fjernet. Fyld resten op med sokkelpuds til underkant spartelmasse. Hvad laver det afproppede rør under tilslutningen af kogepladen?

fase
En pose sokkelpuds? Til at støbe et dæk?

Der er 100mm isolering i, som jeg vil prøve at erstatte i videst muligt omfang. Men du vil altså fylde sokkelpuds i, så isolering, og så sokkelpuds igen?

Røret der ligger der, er bare et løst rør.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu fremgår det ikke af billedet, at det drejer sig om et 10 cm. tykt armeret dæk. Det billedet viser ligner et afretningslag og ikke et armeret betonlag. Så derfor. Hvor tykt et lag skal du støbe?

fase
Jeg beklager at jeg ikke fik beskrevet det tydeligt nok. Det er 90-100mm tykt. 
Din egen opskrift er ok. med støbemix og cement. Er det under noget køkken element så behøver det ikke at være stærkere end 1 : 8 og 5 - 6 cm tykkelse på beton. Der er ikke brug for armering. 
Når du har isoleret så godt som muligt kan du bruge ren støbemix eller sand til at fylde ud med, så beton ikke løber ned i huller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
NikolajBo skrev den 02-08-2022 20:58:20

Jeg beklager at jeg ikke fik beskrevet det tydeligt nok. Det er 90-100mm tykt. 

 Det ændrer mit svar til, at du skal bruge beton. Støbemix og cement i forholdet 6:1


fase
Halvdelen af hullet kommer til at være under et skab, mens den anden del bliver i gulvet.
Halvdelen af hullet kommer til at være under et skab, mens den anden del bliver i gulvet
Skal der fliser over, så passer min opskrift stadig. Ellers lidt tykkere beton end de 5-6 cm.
Man må jo godt tænke på efterkommere som senere skal hugge det op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det.

Et lille tillægsspørgsmål. Hvis jeg skal fylde riller i porebeton og mursten, kan jeg jo ikke bruge det samme som til gulvet tænker jeg. Men hvad skal jeg så bruge her?
Ikke noget problem. Du bruger bare din betonblanding uden sten, eller cement og sand 1:4

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også