Spørgsmål til en klog murer

Jeg har læst og hørt at man ikke må mure med våde mursten, samtidig er der videoer hvor det anbefales at fugte murværket inden fugning, er der en murer der kan forklare hvad der er op og ned i dette?

Mpeline
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er forskel på våde mursten og fugte murværket. Når der mures suger mursten fugt fra mørtelen, så stenene sætter sig.

Mon ikke der menes at der ikke må mures med mursten der er gennemvåde af regn?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mpeline: Det er netop forskellen man må ikke mure med VÅDE mursten men det skal være FUGTIG.
Det er netop mellem stadiet der er bedst Vandet skal suges lidt ud  af mørtelen men ikke for hurtig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En glo hed varm sommerdag lægger man (lagde jeg) murstenene i en "spand vand" lige før man (jeg brugte) bruger dem, da murstenen ellers suger al fugten ud af mørtlen inden mam får lagt den rigtigt.
Det kan endda være så varmt at man ikke kan murer midt på dagen.
Murstenens sugeevne afhænger også af brændingen på stenen.

Modsat en kold vinterdag, med udsigt til nattefrost, må murstenen ikke være for våd da der i så fald kan opstå frostspringninger. Somme tider kommer man også sprit i mørtlen for at undgå frostspringninger.

Samme problematik gælder også for/ved fugning.

Det er normalt at opbevarer murstenene afdækket så man har styr på fugtigheden. I en tilstrækkelig, ikke afdækket, våd mursten kan der også opstå frostspringninger.

Så svaret på Tråd starters spørgsmål: 
Hvis, hvis og hvis, det afhænger sandeligt af hvor og hvornår, og med hvad man murer.

Takker for alle svarene👍 det giver bedre mening for mig nu. 

Mpeline
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis