ampere forbrug på indbygningsovn

Hej
Jeg har netop købt en ny indbygnings ovn til mit sommerhus. Ikea skriver at den skal bruge 16 ampere, og der er jeg lidt på den, da sikrings skabet kun byder på (3x) 10 ampere til køkken hårde hvidevarer.
Jeg har imidlertid "researchet" lidt og har fundet vedhæftede tabel over watt forbruget af ovnen. Det ligner at hvis jeg kører med max 2300w holder jeg mig under de 10 ampere, men jeg er lidt i tvivl om hvordan tabellen skal læses.. er det en instilling man laver på ovnen, eller hvordan bestemmer man max watt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den viste tabel viser blot den anbefalede dimension på tilledningen ud fra den tilsluttede effekt. Du bliver nødt til at se på ovnen, hvilken effekt den har. Mit gæt er ca. 3,6 kW, som så kræver en 16A sikring. Hvis kablet fra gruppeafbryderen ikke er 2,5 mm2 skal du have din installation lavet om.

fase
Det, du skal se på, er tilsluttet effekt i alt 2490 W. Det giver en strøm på 10,9 A. Så det ville jeg prøve. For en sikkerhedsskyld kunne du overveje at skifte dine 10 A. sikringer ud med 13 A. Hvis du skal følge de nutidige regler, skal kablet dimensioneres efter de ny regler, men er installationen mere end tre  år gammel, er det lovligt at sikre 1,5 mm2 med 13 A uden beregning, så det ville jeg overveje at gøre. 

fase
De kvadrater som bliver oplyst i dit 1. Skema er lvadratet på den tilretning som går fra fra komfuret til den faste installation som muligvis er en dåse eller et komfurudtag.
hej, tusind tak for svar. Jeg må op og tjekke kablernes tykkelse og krydse fingre for at de er mindst 1,5 mm2
Der er ingen tvivl om at de mindst er 1,5 mm2 Det er ikke lovligt at bruge mindre i fast installation. (har været lovlig omkring 1940 -1950 pga.. varemangel) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis