Pudsning af indvendig murstensvæg

Hej alle LDS'ere.

Vi (far, mor og barn) har et hus fra 1880'erne, som vi overtog for snart 4 år siden. I den gamle staldbygning var der lavet opbevaringsrum og værksted, men jeg har fjernet skillevæggene og vil have lavet et stort fælles rum.
Jeg tog også forsatsvæggende ned, da de virkede fugtige/kolde, og bagved var der kalket murstensvæg med meget fugt i.

Jeg har efterhånden fået fjernet det meste af kalken fra væggene, og det mest løse puds er også fjernet. Der er dog en del af de blotlagte mursten, hvor mørtlen imellem stenene render ud ligesom sand.
Jeg har tænkt mig at gøre følgende:
- Fjerne resten af kalken fra væggene, samt løstsiddende puds.
- Lade de blottede fugtige vægge "få luft" i et par dage, evt. med selskab fra en varmeblæser.
- Kradse fuger 2-3 cm ud ved blotlagte mursten, og fuge dem om med noget kalkmørtel.
- Pudse væggen op, så den bliver nogenlunde lod. Det er adskillige cm forskel fra top til bund.x½
- Opsætte 5 cm isoleringsplader, så vi kan holde på varmen, men væggen stadig kan ånde.

Er der nogle faldgruber i dette projekt? Noget, som i vil gøre anderledes? 

Mvh Lasse.


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med isoleringsplader antager jeg du mere ceporex (gasbeton) plader. Husk der skal bruges murbindere. Hvis du påtænker på et tidspunkt at omlægge gulv (isolering/fugt) bør du allerede nu overveje at udvide sokkel. Hvis fugt i eksisterende mur skylde opstigende grundfugt bør du også overveje om der skal gøres noget ved soklen.
Jeg lavede noget lignende i min kælder. Pudsede ikke efter afrensning og udbedring af fuger/revner. Der er 2-3cm afstand mellem mur og ceporex plader som er fyldt op med styrophor granulat. 

 

Jeg mener skaltherm/ytong multiplader, for at få lidt af den isolation, som jeg havde i forsatsvæggen, samt at de er diffusionsåbne, så fugten ikke bliver lukket inde i muren.
Skal der murbindere mellem mursten og isoleringspladerne?
Hvad mener du med at udvide soklen? Huset er så gammelt, så jeg tror næppe, at det har en egentlig sokkel.
Ok, det er en let plade type. Kender dem ikke. God isolation. 
Enig, murbinder giver ikke mening.
Det må være vigtigt at den afrettede indermur ikke 'slipper'.

 

Enig. Det er det, som jeg er mest nervøs for, om muren vil slippe det nye puds.
Du behøver ikke at kradse ud og fuge. Det fyldes når du pudser væggen op. For at være sikker på vedhæftning kan du lave "udkast" Det vil fæstne dine "sandfuger"  
"Udkast" vil sige at du blander din kalkmørtel noget tyndere op så det er som lidt tyk sovs. Så tager du en portion op på et stort pudsebræt / stål bræt. Der tages lidt på en murer ske som så Kastes op på muren i en glidende bevægelse. Næste portion kastes lige ved siden af osv. indtil væggen er helt dækket. Ved at det kastes på kommer det i god kontakt med både store men også mikroskopiske revner og huller  
Husk at forvande muren inden
Det skal principielt ikke jævnes men er der store knotter hvor du ved at pudslag skal være tyndt så kan du jævne dem ud. 
Dagen efter pudser du så op. Jeg ser der er vinduer, så i hver side af dem sættes et bræt som leder og så du kan opnå en skarp og lige kant. Brættet kan sømmes fast men det er ofte ok at sætte det i spænd med et par brædder på tværs. Måske bræt skal på plads inden udkast, så har du bedre fornemmelse af hvor pudslag bliver tynd. 
Er det en lang mur så kan du kontrollere linjen med en snor øverst og nederst. Du kontrollere med lodstok at der er plads til pudslag både op og nedad.
Så sætter du en mørtel leder fra hver af de brædder. Det vil sige en stribe mørtel på ca, 10 cm bredde fra gulv til bræt og videre op til loft. Denne stribe rettes af med din 2 m lodstok så den er på linje. Der hvor der er et tyk lag skal du måske rette det af med 1 times pause imellem ( her arbejder du med næste leder) Er der længere end 2 m imelle vinduer så sættes leder fra gulv til loft så din 2 m lodstok kan nå vandret imellem. 
Nu kaster du pudslag på arealet imellem lederne, eller lægger / presser det på med stålbræt. Med lodstok ( nu retholdt) trækkes der opad i zigzag bevægelser så du lige netop rører ved dine ledere. Mangler der mørtel fyldes efter og igen zig zag. 
Når det er fyldt ventes igen lidt især hvor der er tyk lag. Så køres der med pudsebræt i cirkelbevægelser indtil det er pænt.  
Husk at gulvet skal være rent inden du begynder da en del af mørtelen havner på gulvet og kan samles op i balje og genbruges. 
Det er hårdt arbejde så du skal forvente lidt sved på panden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak for det lange svar. Bare så jeg har forstået det rigtigt, man laver en leder af mørtel fra gulv til loft, og efter et par timer bruger man den til at rette af på? 
Ville du bruge strand- eller bakkemørtel til opgaven? Og måske blande lidt cement i, 1:15 - 1-20? 
Spar varmekanonen, luft ud. Dit puds vil rigtig gerne binde på en lidt fugtig mur ift. en helt tør. Det du skriver er, du vil lave en pæn væg, som du dernæst gemmer væk inde bag ved noget isolering, læser jeg det forkert ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Målet er at få en lodret og jævn væg, som giver mulighed for at påføre isolationsplader. Så ja, det bliver nok gemt væk en dag, men jeg vi gerne gøre det ordenligt og pænt, måske for jeg brug for at kunne det igen en anden gang.
Der hvor du ikke har vindues bræt som leder laver du mørtel leder fra gulv til loft. Afstand imellem ledere som din 2 m lodstok kan nå. 
Du skal nok ikke vente et par timer, så bliver det nok for tør til at det er nemt at pudse leder sammen med væggen. 
Man prikker lidt i leder med en finger og når man kan mærke at der skal lidt kraft til for at lave et større mærke så er leder klar til at kunne bruges. 
Men alt sådan noget som vente tider m.m. kommer an på muren, vejret og mørtel blanding.
Ja jeg ville nok bruge almindelig bakkemørtel med lidt cement 1:20 eller der omkring. 
Bakkemørtel kan leveres i bigbag som er væsentlig billigere end små poser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skriver at mørtlen mellem stenene render ud som sand. Sådan nogle murer har jeg også. Det viste sig at der ikke var muret med mørtel, men ler.

Sådan nogle bæster er ekstrem sarte for fugt. Fugerne kan stort set kradses ud med en gåsefjer.

Jeg løste problemet ved at lade murene være og kun opsætte et skelet monteret i gulv og loft som ramme for isolering og gipsplader.

Udvendigt er der pudset i ren kalkmørtel som leder fugt bort.

Uanset hvad du vælger, ville jeg holde cement langt væk når du har sådan nogle sarte fuger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis