Køleskab køler ikke nok

Hej

Jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig. Mit køleskab køler pludselig ikke nok. Har ikke fået målt temp. Da jeg mangler termostat, men over de sidste 3 dage, er det pludselig blever varmere. Det er stadig lidt koldt, men vi er over 5 grader.

Jeg har sat den på max temp. Og tør ikke rigtig sætte den på laveste temp. For at teste om der er forskel. Men den har stået på samme temp. Hele tiden og pludselig er det bare blevet varmere.

Har haft køleskabet i ca. 7 år.

Hvad kan det skyldes? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mener termometer ikke , termostaten er den der styrer køleskabet..............................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvis der er indbygget fryser, skal du afrime den, hvis den har rim. Ellers har de en svært ved at opretholde ydelsen. Dette gælder også hvis der er rimlag på bagpladen i køleskabet.

Hvis skabet er fritstående, er det vigtigt at der er luft omkring skabet, specielt bagsiden.
Så overvej om skabet kan ånde godt nok.

Hvis skabet er indbygget, skal det sikres at der er fornødent ventilation i top og bund i skabskorpus.

Hvis køleskabet har en almindelig drejetermostat, betyder tallene herpå ikke grader, men derimod køleydelse. Dvs. 1 er laveste ydelse og 5 er højeste, dvs. hvor der køles mest.

Elektronikteknikeren
Jo jeg mente selvfølgelig termometer - tak.

Tak for svar Gregersen. Der er ret meget rim i fryseren, så det må jeg prøve at få styr på.

Og er med på at tallene ikke er grader. Altså det er blot min antagelse at køleskabet indvendigt er over 5 grader, da vores fødevare mælk osv er tæt på lune.

Det har kørt i 7 år uden problemer og der er luft omkring så det har nok noget med fryseren at gøre så.

Tusind tak for svar.

Hvis ikke det hjælper, hvad vil du så foreslå?
Hvis der er rim i køleren så kan den ikke køle ordentlig. Den afrimer når den når den indstillede temperatur. 
Da du skruer til maks, så når den aldrig at afrime og du har startet en ond cirkel. 
Der er ikke andet at gøre end at lægge varer i en anden køleskab, slukke for den og åbne døren. Lad den stå mindst 1 døgn og start så op igen med indstilling på de 5 grader.
Og så naturligvis de bedste betingelser med luft bagved osv. især her om sommeren.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay virkelig brugbare svar, tusind tak 😊

Forstår jeg det korrekt,  køleskabet afrimmer automatisk når den rammer en vis temperatur?
Køleskabet afrimer automatisk hver gang din ønskede temperatur er opnået. Rent teknisk så stopper kompressor på det tidspunkt og den går ikke i gang igen før bagplade (fordamper) er på plus grader. På den måde så sikres at alt rim er forsvundet.
Når du så skruer "op" for lavere temperatur forværres situationen. MEN når skabet har nået det punkt som du beskriver med meget rim og ret lidt køling så kommer den aldrig til din ønskede temperatur og du skal hjælpe den ved at slukke og helt afrime den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har afrimmet fryseren og haft det slukket i 24 timer, og tændt for det igen. Nu er der gået yderligere 24 timer og der er overhovedet ikke kulde i køleskabet eller fryseren.

Jeg kan høre en lyd af vand som jeg tror kommer bag fra køleskabet. Hvad kan det betyde?

Er der noget andet jeg kan gøre her? Eller er det bare ud med og købe et nyt?

Håber i vil være venlige at svare her. Min kone snakker ikke om andet 😂
Desværre for penge pungen så er der ikke andet at gøre end " køb et nyt " Den har så sikkert mistet sit kølemedie ( tidligere freon ) Det er sjældent det kan betale sig med reparation. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis