Få stolpespyd til at vende rigtigt - hvordan?

Hej allesammen,
Jeg prøver lige med et nyt opslag og nogle billeder, som er lidt bedre til at beskrive mit problem.

Jeg er ved at lave et lille stykke trådhegn, for at hegne min terrasse ind. Det skal bestå af 75x75x180 imp. stolper og et nethegn af en eller anden slags. Stolperne har jeg valgt skal være på stolpespyd, da hegnet skal stå direkte op ad en kæmpe bøgehæk, som først og fremmest gør det besværligt at grave stolperne ned med alle dens rødder men som også tager det meste af vinden. Desuden skal det jo være nethegn/trådhegn, så der er ikke meget, vinden kan tage fat i. Jeg har også nogle lægter til toppen af stolperne, for at stabilisere.

Der er allerede etableret noget andet hegn. I det hegn skal der på sigt være en låge, som lukker i den første stolpe som jeg er ved at sætte i jorden. Derfor, men også for det æstetiske udtryk, skal stolpen (læs: stolpespyddet) være lige, som at den skal flugte med endestolpen af det eksisterende hegn. Det er ikke svært at få stolpespyddet i lod, men jeg har ikke lige regnet ud hvordan jeg skal få spyddets sider til at flugte med endestolpen af det eksisterende hegn, endnu...

Jeg har prøvet:
- At spænde et vaterpas fast til endestolpen af det eksisterende hegn, men for at jeg kan det, skal det være mellem brædderne som udgør siderne af det eksisterende hegn og så er der ikke meget flade at spænde vaterpasset fast på.
- At trække en snor i højden af stolpespyddet, inden jeg har banket det i jorden, fra mellemstolpen på det eksisterende hegn, forbi endestolpen og fastgøre den til en pind, så jeg i starten kan se om det er lige, men det er så højt oppe at diverse pinde jeg har prøvet, rykker sig når snoren strammes.
- At trække samme snor fra mellemstolpen på det eksisterende hegn, forbi endestolpen og fastgøre den til stolpespyddet. På denne måde kan jeg løbende se om stolpespyddet flugter med det eksisterende hegn, men når jeg banker stolpespyddet i, sidder snoren fast.

Jeg har vedhæftet nogle billeder som forhåbentligt taler for sig selv og give en lidt bedre forståelse.
Alle råd, tips og tricks modtages med kyshånd.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til den ene som er vigtig i forhold til lågen ville jeg grave et hul til næsten i bund sætte stolpespydet og fiksere det og hælde noget stolpebeton ned i hullet. De andre inde i hækken sætter du bedst muligt. Jeg ville lave et tørreskur hvor jeg satte stolperne i spyd. De 5 kom til at sidde fint, det sjette blev ved at dreje så det fik være. men der kunne jeg også ha gjort det med beton. Jeg synes at den store fordel ved spyd er at stolpen ikke kommer i jorden og rådner.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg gik en tur og kom forbi et plankeværk lavet på stolpe fødder. Jeg prøvede lige at "rive lidt i det" Det stod forbavsende godt fast, så måtte jeg lige kigge bag ved det. 05 m bag alle stolper var der yderligere en stolpesko og så var der skråstiver ned til denne. 
Der var så plantet buske m.m. omkring det.
Det viser bare at stolpesko ikke egner sig til hegn.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Stolpe sko og stolpespyd er ikke det samme. Hvad var det du så?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Stolpespyd som vist i denne tråd var det jeg så. Korrekt at det ikke er det samme som stolpesko men det giver samme resultat nemlig et svagt punkt ved overgang imellem stolpe og spyd/sko. 
Det giver ikke mening at bruge til hegn. Medens det ved skur, carport og lignende kan være ok da man der kan placere skråstivere i konstruktionen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis