Batteri til strøm opbevaring og indkøb

Hej kloge hoveder.
Jeg har forsøgt at finde en nem, ikke-tekniker løsning, men finder kun solceller produkter.
Jeg søger et batteri der kan supplere husholdningen i dyre elpris perioder, som skal kunne indkøbe/oplade når strømmen er billig.
Så et stort batteri med en computer der sørger for at opladningen sker ud fra nogle simple parametre; elpris > X kr.
Har hørt om lign. løsninger, men har endnu ikke fundet det.
Og er det overhovedet lovligt? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror tilbage betalings tid på sådan et system er for lang. Så med mindre det fordi du synes det er sjovt at rode med så tvivler jeg stærkt på det kan svare sig.
Har set der er en del diy vids på YouTube omkring at lave et batteri med bms. Så skal man finde en inverter der kan lade også.  Men vil skyde på det løber op i 30k-40k. 
Vi har vekselstrøm i nettet, og det eneste der kan opbevares på batteri er jævnstrøm. 
Når man skal omforme strømmen fra vekselstrøm til jævnstrøm og tilbage igen til vekselstrøm så er der i hvert af de 2 led 15-30 % tab. Så strømprisen skal svinge meget før det kan betale sig. 
Derfor hænger det sammen med solceller, og vindmøller hvor man kan sige at drifts udgiften til strøm er lig nul. 
Man arbejder med mange andre løsninger på det problem. 
1. Hejse tunge beton klodser op med billig strøm og lade dem trække en generator når de sænkes igen.
2. Pumpe trykluft ned i store hulrum i jorden, og lade det trække generator i dyrere tider
3. og mest simple Pumpe vand tilbage til vandreservoir og genbruge det i vand kraft når det kan betale sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for godt og uddybende svar. Må vist satse på solceller 👍🏼
Hvis du umiddelbart vil gøre noget effektiv så prøv at forudse strømprisen. Du kan eventuel kigge på diverse apps. med priser.
Så tænder du vaskemaskine, tørretumbler og eventuel bagning på de billige tider. Skal du gøre noget automatisk kan du få fryser til at køre ekstra igen i de billige timer, så varer det længe før den går i gang på de dyre dage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mfamme skrev den 29-07-2022 09:09:12

Hej kloge hoveder.
Jeg har forsøgt at finde en nem, ikke-tekniker løsning, men finder kun solceller produkter.
Jeg søger et batteri der kan supplere husholdningen i dyre elpris perioder, som skal kunne indkøbe/oplade når strømmen er billig.
Så et stort batteri med en computer der sørger for at opladningen sker ud fra nogle simple parametre; elpris > X kr.
Har hørt om lign. løsninger, men har endnu ikke fundet det.
Og er det overhovedet lovligt? 

En Tesla powerwall kan det du søger.

Men den koster også kassen. 


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis