Har jeg valgt de rigtige materialer til gulvvarme?

Min kæreste og jeg overtog et hus fra 1900 for godt 2 måneder siden. Det skal have hele turen, og i den forbindelse er vi startet med gulvet i stueetagen.
Vi er ved at være færdige med at grave ud, og nu her lige før jeg skal købe materialer opstår der lidt tvivl. 

Planen for opbygningen af gulvet er således:

0-8 grus vibreret og afrettet
Gulvplader 2*150mm styrolit G60 (300mm)
Radonsikring langs alle kanter, 300mm pf2000
Al-lister 30mm høje
Kantisolering, 30mm*120 langs alle vægge
Rionet, ds-godkendt 6mm 150x150 masker.
Gulvvarmeslanger, 20mm 70 grader med iltspær.
10-12cm beton øverst.

Min bror som er jord- og betonarbejder mener efter at have set tilbuddet, at man ALTID anvender 8mm rionet. Han mener desuden også at isoleringen som minimum bør være g/s80. 

Har jeg købt rigtigt ind, eller bør jeg lytte til rådet fra min bror?

Er der desuden andre kommentarer til opbygningen modtages både ris og ros meget gerne.

På forhånd tak.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bør som kommentar nævnes, at vi planlægger at opsætte gipsvægge på det støbte gulv.
normalt bruger man 8mm rionet , men mere for at det er meget nemmere at arbejde med når der skal slanger på , men det kan sagtens holde så længe der ikke kommer til at køre lastbiler på
isoleringen er god nok , den man normalt bruger i huse
s80 bruges især i garager olin , da det har et højere trykstyrke
Tak for svar. Vi pengene skulle gerne række langt, så derfor går vi selvfølgelig efter den billigste løsning som stadig er i orden.
Jeg kan umiddelbart ikke finde noget lovgivning om rionettets tykkelse, ved du noget om dette?

Vh Nicklas 
Din løsning ser fin ud.
G60/S60 har rigeligt trykstyrke til almindelig beboelse. Du kan sagtens lave gipsvægge, køkken, porebeton mv. på det.
6mm rionet er udelukkende til at undgå svindrevner, så betonlaget er radontæt, og det er al rigeligt. 
Når hytten alligevel skal have en store tur, har du så overvejet en let gulvkonstruktion?

Du står meget friere angående valg af varmekilder senere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Nej faktisk slet ikke. Vi har ikke fjernvarme herude, så planen er at vi skal have luft til vand, og senere fjernvarme når det kommer. Umiddelbart skulle beton jo være lækkert til gulvvarme, tænker du en opbygning i træ og så varmefordelingsplader?

Vh
Nu er lækkerhed jo en smagssag. Beton er dagevis om at blive varm og regulerer meget langsomt. Let gulvvarme er varm på et par timer.
Let gulvkonstruktion er hvor du retter bunden 100% af og smider 2 lag trykfast "flamingo" i og slutter med let gulvvarme og gulv. Ingen bøvl med beton, rionet og hærdetid...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Med en luft/vand varmepumpe er det oplagt med en let gulvkonstruktion med de fordele som Speddy nævner.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene. Jeg går i tænkeboks👍
Ved let gulvvarme anbefales trykstyrke S250 men minimum S150 i beboelses rum. 
Så ligger gulvspånplade lige over flamingo, med sporplader over. 
Fordelene er nævnt ovenfor. så her kommer kun bagdele
Du skal stille en lille sokkel op hvo du ønsker mure stillet op. og så prisen på isolering er høj. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis