Blænding af dør til trappeopgang

RasmusC
RasmusC
134 2200
Hej LDS, 

Vi er i gang med at lægge 2 lejligheder sammen i København, 
Jeg skal til at blænde den ene hoveddør af, men min brandrådgiver og ingeniør var ikke helt enige om, hvorvidt den skulle blændes som BS-120 eller BS-60 og selvom min ingeniør nu har sagt at vi skal følge brandrådgiver og lave den som BS-60, står der nu både BS-120 og BS-60 i byggetilladelsen. Jeg tænker derfor at jeg blænder den som BS-120 for at være på den sikre side. 

Nu begynder problemerne så for mig, jeg har undersøgt mig til at man med Fermacell og stålskelet kan opnå BS-120. 
Jeg har klippet lidt fra deres vejledning og sat ind nedenunder. Jeg er lidt i tvivl om et par ting. 
1) Er det ligegyldigt hvilket stålskelet man bruger? Kan man anvende Knauf i stedet for fermacells løsning?
2) Som jeg læser vejledningen skal der bruges isolering med en densitet på mindst 60 og som er mindst 60 mm tykt - er der korrekt forstået? 
3) Det eneste produkt jeg har fundet som opfylder det er rockwool flexibatts 32, det kan man kun købe i hele paller og jeg skal måske bruge 1-2 pakker, kan man bruge andre alternativer? 

EDIT: Jeg kan se at det er svært at tyde billederne efter de er sat ind, men der er tale om side 15 og 17 i denne vejledning
Fermacell Orange book

Håber i kan hjælpe. 

Mvh, 
Rasmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
21894 7480
Hvilken som helst stålskelet kan bruges. Der skal bruges forstærknings net ved overgang imellem mur og fermacel. 
Du kan købe det i pakkevis hos langt de fleste byggemarkeder. Det er en meget almindelig vare. 
Det er ikke alle spørgsmål man kan finde svar på på nettet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
RasmusC
RasmusC Trådstarter
134 2200
Hej Elmand,
Tusind tak for svaret, jeg må ned i det lokale byggemarked og forhøre mig så.!

Når du skriver forstærkningsnet i overgangen hvad tænker du så på? Armeringstrimmel ala det til spartel eller noget andet?
ev elmand
ev elmand
21894 7480
Ja det er armerings strimmel der skal bruges. Der er tendens til revnedannelse når det er 2 forskellige materialer. Hvis du murer hullet op og pudser på begge sider så har du samme materiale, og derved ingen problem med det.

m.v.h. Erik
Annonce
RasmusC
RasmusC Trådstarter
134 2200
Jeg har nu forsøgt mig lidt frem hos de lokale byggemarkeder. Bygma havde det ikke og kunne også kun skaffe det i paller. 
XL byg var heller ikke til meget hjælp. Til gengæld er jeg faldet over A-Pladebatts som ligeledes har den høje densitet som der kræves. Det er dog stive batts, er der nogen der kan afklare om det kan bruges i forbindelse med blænding af en dør? Er der noget galt for det? 
ev elmand
ev elmand
21894 7480
A pladebats er ok til formålet. De skal blot skæres ret præcise. 

m.v.h. Erik
RasmusC
RasmusC Trådstarter
134 2200
ev elmand skrev den 02-08-2022 08:55:07

A pladebats er ok til formålet. De skal blot skæres ret præcise. 

Tusind tak! Så er det da i hvert fald en mulighed. Jeg må gøre mig umage med at skære dem ud.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 19924 gange)
  2. For højt vandtryk - toiletvand løber ud
    Lav-Hus (læst 225 gange)
  3. Terrændæk: Sandpude eller lecanødder?
    Lav-Hus (læst 226 gange)
  4. Gulvvarme(plader) på eksisterende underlav?
    Lav-Hus (læst 222 gange)
  5. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 28761 gange)
  6. Skylleprogram i vaskemaskine virke ikke
    Hårde hvidevarer (læst 230 gange)
  7. Montering af kraftstik
    Lav-Hus (læst 32471 gange)
  8. El tavle i skur
    Belysning (læst 417 gange)
  9. Støbe gulv omkring afløb/vand
    Lav-Hus (læst 333 gange)
  10. Fiberledning internet - Samle selv?
    Lav-Hus (læst 1435 gange)

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her