Råd til skærende værktøj jern.

Jeg har gået et rum tid med en ide om at lave en ny topplade til min stationære rundsav.
Min ide var ar bruge en 2 mm jernplade, der dækker hele sav/fræserbordets overflade .
Jeg tror ikke det bliver så svært at skære med en vinkelsliber de store huller til savens "insert plade" for adgangen til klingeskift.
Men jeg er mere i tvivl om hvad jeg kan/skal bruge når det kommer til "mitre slots" som både skal være præcise og parallelle. De skal måle 19x9,5mm når de er færdige.

Min plan var at måle op og så skære det groft ud med vinkelsliberen, ved at lægge jernpladen på et stykke træ "offerplade" så jernpladen ikke slår sig.
Så montere jernpladen på savens bord (med skruer) og derefter ofre et overfræser jern for at "slibe kanterne lige og parallelle.

Men er der en anden god ide, eller er jeg ude i noget der ikke kan lade sig gøre uden det rigtige værktøj ?  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne også bruge en 6-8 mm endefræser gerne i hårdmetal, men tror nu også en almindelig overfræsekniv kan gøre det.
(en slibestift kunne bruges til den sidste finish)

Her går det fint med at fræse metal med overfræseren, ca 8 min. inde i filmen....



Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 27-07-2022 19:30:11

Aluminium plade ville være meget lettere ar bearbejde med almindelig overfræse jern.

 Det har du helt ret i. Men jeg vil gerne have jern, så jeg kan bruge magneter til forskellige jigs og holdere, og det er super svært at finde en alu magnet       


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis