Skift af silikonefuge i bruseniche - ødelagt vådrumsmembran?

Halløj herinde - håber der er nogen der kan gi en vurdering der har erfaringer med skift af silikonefuge i badeværelset.

Jeg står og er igang med at udskifte silikonefugen langs gulvet i brusenichen og har fået fjernet det meste af den gamle fuge (skal ha det helt rent og fint før det nye skal på)…men nu blir jeg jo helt paranoid mht vådrumsmembranen (huset er fra 2007 så formoder at der er sådan een)…synes det er svært at vurdere om jeg ved fjernelsen af den eksisterende fuge kan være kommet revner eller ridser i vådrumsmembranen…har været temmelig forsigtig ikke at skære for dybt men det er som om nogen steder er det lidt mere porøst end andre steder hvor jeg har trukket den gamle fuge op…

Mit spørgsmål er…kan man tydeligt se membranen og man dermed ikke er i tvivl hvis man har beskadiget den?

Den tilbageværende “bare” fuge er ikke dybere end fliserne - men kan man være sikker på at membranen ikke er beskadiget her inden jeg fuger den nye fuge i?

På forhånd tak :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på fora  
Vådrums membranen er bag ved fliserne, og der er et lag fliselim mellem membranen og fliserne.
Der kan godt være rester af fliselim/fuge i "revnen" under silikonen..
Husk at køb en fugemasse der er beregnet til formålet..

Vi prøver igen, i morgen --
Tusind tak :-)

Ok, tak for forklaring, så er jeg mere rolig…man blir bare lidt paranoid når man ikke helt er sikker på om det porøse underlag under silikonefugen er membranen og man måske har skåret for dybt…ved du hvor tykt lag fliselim der typisk ville være før selve membranen kommer…såvidt jeg kan læse mig til er membranen kun 1mm tyk, så man blir jo bekymret for om man har skåret hul i den selvom man synes man har været forsigtig :-)

Har taget lidt flere nærbilleder…håber ikke folk råber vagt i gevær når de ser dem 😀😀

Jeg synes det ser ud til, at der er lagt en hård fuge først og så fuget med silikone ovenpå bagefter. Det kan måske også forklare at du rammer noget porøst. Fliseklæben mellem membran og flise vil være stenhård og ikke noget du bare kan skære i med en kniv.

Det er ikke sikkert, at du ser eller mærker membranen. Den er malet på og kan sammenlignes med et tykt lag maling. I hjørner og kanten mellem gulv og væg er den armeret med et filt-agtigt bånd.

Husk at membranen er ment som en sikring hvis "alt andet fejler". F.eks. hvis fugerne en dag slipper og der trænger vand ind. Med intakte fuger er der i princippet ikke behov for membranen. Så selvom du skulle lave et lille snit et sted, så er det ikke verdens undergang.

Mvh. AllanE
Tusind tak for svar Allan! Ja, det virker nemlig som en “hård” fuge så jeg tror heller ikke jeg er nede ved membranen…der må vel også være et par millimeter fliseklæb (er denne ikke temmelig hård når først den er størknet?)

Jeg går igang med den nye silikonefuge :-)
Fliseklæb er "hårdt som sten", men du kan ikke være 100% sikker på, at der er fliseklæb i fugen / overgangen mellem fliserne, fordi den smøres på bagsiden af flisen.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også