Larm fra vandrør - høres i hele opgangen

Hej alle

Vi døjet pt med nogle rigtig voldsomme støjgener fra vores vandrør i vores lejlighedskompleks. Først troede jeg det kom fra vores egen radiator, men jeg er nu sikker på, ar selve lyden stammer fra vores varmerum, hvor rørføring, cirkulationspumpe osv. findes.

Lyden kan beskrives som en meget høj hyletone, som varer imellem 5-15 sekunder. Den kommer ofte i intervaller, og begynder ofte når ejendommens beboere kommer hjem fra arbejde omkring 16-17 tiden (her bruges der vel nok mere vand/radiatorer tændes osv).

Hvis den er midt i et “hyl”, kan man stoppe det ved at skrue helt op på en af radiatorerne i opgangen. Og så kommer lyden faktisk først når man skruer ned igen.  

Er der nogle kloge hoveder, som har et bud på hvad det kan være?

Vedhæftet er billeder af varmerummet, hvis det kan hjælpe.

På forhånd mange tak! 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vejkommen på LDS
Prøv i første omgang at reducere differenstrykket i varmeanlægget - den sorte ventil nederst i første billede. Det er hele huset der skal drejes rundt. Hold lige øje med hvor mange omgange du drejer huset rundt, og skriv det ned. Aflæs også lige skalaen.

Søren O
Bare giv dig god tid, men efter et par timer har det normaliseret sig.

Søren O
Hej igen Søren

Det hjalp desværre ikke. Lyden fortsætter som før.

Det har stået på længe. Kommer og går - mest om vinteren. Men ret slemt nu også, hvilket er uvant.

Lyden kommer ikke fra de enkelte radiatorer, men fra varmerummet (hvor rørføring, pumper osv findes). Det høres i alle radiatorer i ejendommen, når lyden kommer fra varmerummet. 
Lad os prøve at indkredse fejlen.

Varmesystemet står for to ting:
1. Varmt brugsvand
2. Centralvarme

Prøv at lukke for den sorte hane til venstre for termometret på fremløbsrøret der fører op i loftet til radiatorer.

I bør alligevel lukke af for varmen om sommeren, så i ikke brænder varme af i rørene, når der alligevel er lukket for radiatore.

Så kan du lige teste om det er varmekredsen der får systemet til at hyle.

Er det korrekt at i har direkte fjernvarme?
I bør overveje en veksler i stedet.

Har i en varmtvandsbeholder til brugsvandet?

Elektronikteknikeren
Jeg har nu drejet den sorte hane til venstre for termometeret fuldt til højre. Jeg melder lige tilbage på resultatet.

Ja, det er direkte fjernvarme uden varmtvandsbeholder.

Det er en meget gammel løsning, som i realiteten burde udskiftes til noget nyere og mere effektivt. 
Ja, det er direkte fjernvarme uden varmtvandsbeholder.
Hvordan får I så lavet varmt vand? Med varmeveksler?

fase
Jeg lukkede for den hane, som du angav for en time siden og mine radiatorer bliver stadig brandvarme hvis jeg skruer dem op på 5. Hvor lang tid kan jeg forvente der går, før de ikke bliver varme mere? (mest af alt for at bekræfte, at det er den rigtige hane jeg har drejet på)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis