Larm fra vandrør - høres i hele opgangen

Hej alle

Vi døjet pt med nogle rigtig voldsomme støjgener fra vores vandrør i vores lejlighedskompleks. Først troede jeg det kom fra vores egen radiator, men jeg er nu sikker på, ar selve lyden stammer fra vores varmerum, hvor rørføring, cirkulationspumpe osv. findes.

Lyden kan beskrives som en meget høj hyletone, som varer imellem 5-15 sekunder. Den kommer ofte i intervaller, og begynder ofte når ejendommens beboere kommer hjem fra arbejde omkring 16-17 tiden (her bruges der vel nok mere vand/radiatorer tændes osv).

Hvis den er midt i et “hyl”, kan man stoppe det ved at skrue helt op på en af radiatorerne i opgangen. Og så kommer lyden faktisk først når man skruer ned igen.  

Er der nogle kloge hoveder, som har et bud på hvad det kan være?

Vedhæftet er billeder af varmerummet, hvis det kan hjælpe.

På forhånd mange tak! 

Hej alle Vi døjet pt med nogle rigtig voldsomme... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det denne ventil du lukker med?


fase
Og ja, lige præcis den ventil, som du har lavet ring om.
Den ventil er en skydeventil, som du kan komme ud for, at den ikke lukker helt, fordi der der måske lidt snavs i bunden, Prøv at lukke for en af ventilerne med gult håndtag og vent så et par timer. Så burde temperaturen til radiatorerne være faldet.


fase
MartinSvolgaard skrev den 29-07-2022 10:05:28

Hvilken bør jeg tage af de gule? 

Det er ret beset lige meget, fordi de lukker for fjernvarmen, men du kan lukke for for begge, så er der ingen tvivl.


fase
Det er radiatorkredsen du skal lukke for. I har tilsyneladende 2 varmemålere installeret hver på deres egne haner. Mon ikke den ene varmemåler er til brugsvand, og den anden måler er til opvarmning (radiatorer). Prøv at følge varmerørene til varmeveksleren og se hvilke 2 gule ventiler der fører frem til den. Det er så 1 af de andre 2 ventiler (eller begge) der skal lukkes for at stoppe cirkulationen på radiatorkredsen.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis