Vind eller murpap mellem spær og isolering

Hej

100 år gammel murermestervilla. Spær/trækonstruktion på loft er formentlig de originale. Der er udnyttet førstesal og ca 400 mm papirisolering på loftet. Der er en eller form for dampspær (plastikfolie) mellem forskalning der udgør førstesalens loft og isoleringen. Jeg gætter på at den tidligere ejer monterede det og tvivler på at den er monteret efter forskrifterne.

Der er IKKE noget undertag. Blot mørtel klasket på tagstenene indefra.

Tilføjelse: ja - der er også den løsning at man piller hele førstesalen fra hinanden og sikre korrekt montering af dampspær, laver aktiv udsugning og fast undertag osv… men tror ikke problemet er så stort at det kan retfærdiggøres ;-)

Firmaet der lagde papiruld op har brugt almindelig bølgepap(!!!) mellem spær og papiruld. Her ville jeg nok have brugt vindpap for det almindelige bølgepap suger fugt og der kommer en eller anden slags svamp på det. Træværk ser ikke ud til at blive angrebet.

Altså har jeg et loftsrum hvor der formentlig kommer godt med damp op pga dårlig dampspær, men så snart det kommer op i det fri loftsrum kan det også let forsvinde fordi selve taget ikke er tæt.

Det kritiske sted som jeg ser det er der hvor den yderste del af isoleringen er i kontakt med trækonstruktionen. Her kommer der let kondens og alm pap vil suge fugt og med tiden rådne.

Vil det give mening at bruge MURpap mellem isolering og spær i stedet for vindpap? Så fiser fugten ikke ud og kondenserer på spær, men kan i stedet fortsætte op i det fri loftsrum?

Jeg har nogle ruller til overs fra et andet projekt ;-)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke har fugt på spær eller hvide belægninger så er det meget sundt og tørt klima oppe i dit loftsrum. Papir isolering har netop den evne at det kan transportere fugt op igennem, så udluftning oppe i tagrummet er meget vigtig. 
Jeg ville ikke ændre noget på en konstruktion som ser ud til at fungere. 
"Blot mørtel klasket på tagstenene indefra"
Den korrekte benævnelse er understrygning, og skal stort set kun holde fygesne ude. Men lidt fygesne kan det sagtens tåle når der er god udtørring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
  Tak…. Kunne ikke huske ordet “understrygning”. Og i forhold til selve processen sidst jeg gjorde det selv er “mørtel klasket på” mere beskrivende   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis