For store vinduer...

Hej,

Jeg har været så uheldig at få bestilt nogle vinduer efter hulmål, så der ikke er plads til nok fuge. Jeg vil gerne have skåret eller slebet ca. 5mm af i hver side af murværket – men hvilket værktøj vil være det nemmeste?

Der findes forskellige klinger til multicutteren, som både kan slibe og skære: https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/multicuttertilbehor/CMT-savklinge-1871186?gclid=Cj0KCQjwof6WBhD4ARIsAOi65ajGomZsf1M_sXZNTCJHKicxhJDTqbyVLeEFQLouqd_4TguuG7A9h04aApqiEALw_wcB

Jeg har desuden ledt efter dette værktøj, men uden held: https://www.youtube.com/watch?v=oczLtfVxyXI

Jeg forstiller mig det bliver svært at få lige med en bajonetsav.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en murstensvæg og hvor mange huller drejer det sig om?

Det bliver håbløst at få pænt med en multicutter. Hvis ikke det er alu el. plast vinduer er det lettere at save/høvle de 10 mm af karmen.  


Selvbygger med stort S. 
Pas på med multicutter. Jeg skulle slibe et par millimeter af en sten, for at få plads til nye sålbænke. Stenen (en cellesten) klækkede pga. vibrationerne og skulle skiftes.

Til gengæld havde jeg held med at slibe nogle (massive) mursten under en ny skydedør, hvor jeg manglede plads til en skrå kant. Dér brugte jeg en diamant-slibekop på vinkelsliber. Men jeg tror det er svært at slibe det så det bliver ensartet og lige hele vejen rundt om vinduet. Derudover sviner det helt ekstremt...

Ellers kan man måske slå stenene ud og mure det op igen med afkortede sten. Men det er selvfølgelig en omstændig og lidt svær løsning og vil give farveforskel i fuger og evt. sten.

Mvh. AllanE
Mon ikke en dyksav med den rigtige klinge kunne klare opgaven. Føringsskinnen skal så spændes fast på muren, så man “kun” skal koncentrere sig om at save. Støvsuger må også være et must.

Søren O
Hvor stor bliver fugen, hvis du sætter vinduerne i hullerne som de er? Så vidt jeg kan forstå bliver fugen 7 mm i stedet for 12 mm. De 12 mm opstår faktisk, når man skal lave hullet til åbninger i muren for at få skiftegangen til at passe. Hvis du kan leve med 7 mm fuge, så sæt vinduerne i og lad være med at skære af murstenene. Du vil altid kunne se at der skåret af murstenene, med mindre du tager murstenene ud, skærer af dem og murer dem i igen.

fase
Annonce
De er bestilt på hulmålet, så de passer lige præcis. Alternativt kunne jeg prøve  at slibe et par mm af med et diamant kopbor og så smide en 2mm vinduesliste rundt om bagkanten, som kan fungere som fugestop?

Det er desværre alu.
Saven du linket til på youtube er denne her, den koster omkring 10000 kr, men måske man kan leje en ?        Link


Vi prøver igen, i morgen --
Saven dér er virkelig god til fuger. Jeg lånte murerens på et tidspunkt. Men den saver ikke dybt nok til at gå hele vejen igennem en mursten.

Mvh. AllanE
Den skulle kunne skære op til 120mm i dybden, og 170mm med xl klinge.



Vi prøver igen, i morgen --
En arbotech er en rigtig fin sav men ikke til din opgave, hvis det er en facademur er der kun en løsning, falsene skal mures om evt kun den ene fals.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis