Arbejde i højder - lift eller stige

Hej LDS

Jeg søger lidt erfaringer fra de af jer der har erfaringer med at arbejde på tag med stiger. 

Vi har købt hus med en del bygninger på matriklen, bl.a. ridehus, staldlænger mv. 

Der forestår udskiftninger af tagplader, reparation af skotrender, en håndfuld revnede tegl, en rygning der bare er lappet med mørtel (2 meter), udskiftning af sternbrædder og murerarbejde på skorsten. 

Jeg er ikke specielt glad for højder, så jeg har kigget på at leje en lift. Kan nok ikke slippe afsted med en trailerlift, så der er behov for en bomlift. Med levering og en dags leje lander det i 5-6.000 kr. incl. moms. To dags leje 8-9.000 kr. Kan jeg nøjes med en trailerlift er det ca. 3.000 kr./dag

Med næsten 10 meter op til rygningen på nogle af bygningerne har jeg hurtigt afskrevet en stigeløsning, men nok mest fordi jeg troede det var billigere med liftleje end det har vist sig at være. 

Med tanke om at der igen kommer vedligehold omkring tag og rygninger, overvejer jeg at investere i en stigeløsning, der gør mig uafhængig af at skulle leje en lift når der skal udføres småreparationer. 

Er det overhovedet realistisk at købe et sikkert setup til at kunne begå sig på ridehusetag (kræver vel en 18-20 meter tagstige) eller relativt store taghældninger for 8.000-10.000 kr. eller skal jeg bare leje en lift?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stigen skal kun kunne nå til tagrenden, herfra kan du gå på taget.
Hvis du ikke bryder dig om det vil det billigste være at købe en godt brugt lift på DBA og så sælge den igen når taget er fikset.

Selvbygger med stort S. 
En lift er meget svær at bruge på et tag, specielt hvis taget er uden den store hældning. Et stillads og en stige med tagbøjler ville helt sikkert være at foretrække. Det kan med fordel kombineres med en faldsikring.
Tak for jeres svar. Jeg kigger på tagstiger med bøjle og det løber også rimelig stærkt, når jeg skal bruge 15 meter.  

Et tillægsspørgsmål: Kender i til nogle gode steder at handle faldsikring? Med stigeløsningen er jeg afhængig af en faldsikring der er forankret et sted (modsatte side af tag eller lign). 
Det mest betryggende er at stille stillads op til næsten tagrende højde, og så arbejde derfra. Så kan du gå på selve taget uden problemer. 
Du skal lige sikre at der er faldsikret ved gennem trædning. Enten ved at der er sat net op under tagplader, loftsbeklædning med maks 30 cm imellem eller at tagplader er trædefaste. 
De gamle B6 plader kan man nemt falde igennem. 
Det er faktisk ikke muligt at lave ret meget fra en lift når vi tale rom tag. Du kan blive løftet op, men armen på liften holder dig altid 50-60 cm fra tag fladen så du kan ikke nå ned til taget.
Det er noget andet ved sternbrædder, der er lift helt ok. 
På de andre bygninger skal du bruge tagstige da du ikke kan gå direkte på stuehustag f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit input. 

Jeg er gået i gang med at finde passende stiger og tilsvarende faldsikring. 

Liften bliver kun brugt til sternbrædderne. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis