Pudsning / lapning af husmure

Vi står for at skulle til at reparere husets ydermure før vi maler.

Desværre har husets tidligere beboere brugt plasticmaling, som nu skaller af.

Vi skal reparere nogle revner og har tænkt os at male huset næste år, så det får en chance for at hærde ordentlig.

Men men men , man kan da ikke pudse ovenpå plasticmaling vel? Nogle venner af os har stået i samme situation.....de sjaskede først murene ind i en blanding af fliseklæber og vand og kastede derefter et tyndt lagt puds ud, som dannede en ujævn overflade, som de så kunne pudse på bagefter....men er det holdbart i længden??? Er der nogen, som har erfaringer med dette?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

For det første ville jeg afrense den gamle maling, således i ikke evt. vil få problemer senere, hvis malingen er for tæt, det vil give afskaldning, hvis det yderste lag er for tæt.
Hvad kommer revnerne af og hvor er de i murværket??, er bygningen meget gammel???, eller er det på en stor flade, måske ogå på en varm side feks. mod syd.??
Revnerne i murværket, skal renses ud, her skal i ikke bruge mejsel, skær revnen op så ikke vægpudsen løsner sig, rens revnen grundigt og herefter påfør flex-fliseklæb som bund, efter hærdning "ca, 24 timer" pudses revne op med en KC 50/50/700 mørtel.
Garanti for reparationen holder kan jeg ikke love, da jeg ikke er klar over hvorledes bygningens tilstand er, men fremgangs/udførselsmetoden er det som man normalt udfører.

------------------
Poul Erik

PE

Hej.
Jo fliseklæben er som bindemiddel, men husk det skal være flexklæb.

------------------
Poul Erik

PE

Skal limen tørre først inden jeg påfører puds/mørtel eller hvad (er jeg tungnæm), tør lim virker som regel ikke til noget. Eller skal hele revnen fyldes med klæb, så det kun er ovefladen der skal pudses op. Det kan jo godt være meget klæber der så skal til hvis det er som erstatning for fuger imellem mursten under revnen i muren.

MVH

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 26-06-2002).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej igen.
Limen bør tørre ca. et døgn inden pudsen påføres, hvis der er mulighed for limen kan trykkes ind i revnen vil det være helt perfekt.
Prøv at se/vent til dagen efter limen er påført, så vil du erfare, at limen har stor vedhæftning, samt det er utolig hård, kun efter ca. et døgn.

------------------
Poul Erik

PE

Tak for svarene - det er nu mere selve male-afrensnings-processen, som volder os bekymrínger nu, for kan man mon sandblæse skidtet af eller kan man, som nogen af vores venner har gjort: påsmøre fliseklæb og hurtigt derefter (vådt i vådt) udsmidt mørtel, så overfladen blev ru og dernæst pudset væggen op, så den blev glat.

Vi mener dog, at så kan væggen ikke ånde og det er jo bestemt ikke godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også