Ekspensionsbeholder

Vi har denne ekspensionbeholder, som hænger på væggen under loftet. Den er mistænkt for defekt, men hvordan tjekker jeg den? Jeg har læst at, at for at tjekke trykket, skal den være tømt, men den hænger jo på væggen og tilgangen er foroven og der er ingen studs i bunden.
Er jeg nødt til at pille den ned for at tømme og tjekke??

Venlig hilsen
Knud
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du behøver ikke at tage den ned og tømme den, du skal blot have trykket taget af anlægget. Så tjekker du fortryk på beholder på den lille ventil som sidder "klokken 1" 
Trykket skal så være ca. 0,5 - 0,75 bar. 
Hvis dit anlæg kan fyldes op til passende tryk på 10 - 15 sekunder så er det sikkert beholder der er defekt. 
Hvis påfyldning fra nul stiger ret hurtig til 0,5 - 0,75 bar for derefter at stige langsom til fuld tryk ( 1,5 bar ) så er beholder ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er der tryk i luftsiden på beholder vil dette presse vandet ud. 
Er der ingen tryk vil hele beholderen være fyldt med vand. Og derved defekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige været ude og tjekke. Jeg prøvede at lukke luft ud af luftventilen, men der kom vand ud!
Ergo er beholderen defekt, ikk?

Venlig hilsen
Knud
Du kan prøve - mens der ikke er vandtryk på afgangen - om du kan pumpe beholderen op til 0,5 - 0,7 bar. Hvis beholderen kan holde trykket, er den ikke helt defekt.

Søren O
Annonce
Med vand ud af luftventilen ville jeg nu erklære den for "død" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, vand ud af luftventilen kan da kun betyde at gummimenbranen er utæt, men som Søren O skriver, så kan den måske fungere hvis man puster den halvt op med luft, -men det forudsætter vel så, at den sidder højest på anlægget og det gør min ikke.
Så jeg kører ud og henter en ny i morgen.
Tak for jeres gode indlæg...


Venlig hilsen
Knud
Hvis den skal kunne fungere med utæt membran skal ´den vende med studs nedad, og fortryk skal pumpes i under påfyldning sådan lidt på slump. 
Og første gang man tager trykket af anlægget er det forfra.
Så en ny er ikke spildt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis