Douglas plankegulv - fra sæbebehandling til oliering?

Hej alle, 

Flytter ind i ny lejlighed i næste uge, som har fantastisk flotte Douglas plankegulve.. 

Mit eneste issue er, at det er lud- og sæbebehandlet, i stedet for lud- og oliebehandlet. Jeg er ikke meget for at vaske/sæbebehandle hver anden uge... 

Er det muligt at oliere gulvet, uden at slibe det ned? 😊

Pft.

Dbh Stefan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen problemer med at skifte fra sæbe til olie, men olien gør gulvet mørkere.

Problemerne opstår hvis man forsøger med pigmenteret olie. Pigmenterne ligger på overfladen og slides let af. Det ses tydeligt på gangarealerne.

Du skriver du ikke ønsker at sæbebehandle i tide og utide. Det er heller ikke nødvendig hvis du anvender sæbe med et højt lanolin indhold. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak for svar!

Dinesen anbefaler lud+olie, og jeg tænker, at dette vel er af den årsag du nævner (at det bliver noget mørkere af oliering)?

Når du siger højt lanolin indhold, er almindelig natursæbe så det du mener?

Dbh Stefan
Almindelig natursæbe man oftest støder på, er revet sæbe med et lanolin indhold på omkring 30%. Du skal væsentlig højere op, og det finder man bedst med sæbe til uldvask.

Du skal gerne op på et lanolin indhold på mindst 70%.

Kan det ikke skaffes, kan du lave en federe opløsning af almindelig sæbespåner tilsat kalkvand til mætning af gulvets overflade som over tid danner kalksæbe i nåletræs porer (kendes fra de hårde belægningerne i brusenicher i moderne badeværelser).

Omhyggeligt udført, ender du med et gulv som ingen pigmenterede produkter kan hamle op med.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen, 

Tak for svar endnu engang. Lyder som en overkommelig opgave. 

Jeg fandt denne guide, (https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.bygningsbevaring.dk/uploads/files/anvisninger/20-ANVISN_Saebeskuring_traegulve.pdf&ved=2ahUKEwjp-97eiZf5AhXGW_EDHeVdDFYQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw0xauCjWL4V000XJv0zUWYG)

men den beskriver kalkbehandling og sæbeskuring som to forskellige trin.

Du nævner dog blanding af sæbespåner og kalkvand til gulvvask, hvis jeg forstår korrekt? Det gør måske ikke noget at kombinere det? 
Selv om både fyr og gran begge er nåletræer med fælles årer opbygning, er de forskellige og reagerer forskelligt på de kemiske påvirkninger vi udsætter dem for. Med kemiske påvirkninger mener jeg først og fremmest den daglige pleje og rengøring.

For ikke at komplicerer begreberne, vil jeg holde mig til den daglige rengøring der sikrer et bekvemt samliv med et nåletræsgulv:

1: Rengøring med sæbe alene med et højt lanolin indhold sikrer et smudsafvisende gulv for både fyr og gran, men særligt fyr kræver en ludbehandling forinden for at forhale gulningen fordi langt hovedparten af de gulve der faldbydes og lægges tilhøre fyrre familien.

2: Rengøring med sæbe og kalkvand på gulve af gran stabiliserer dannelsen af kalksæbe der oprindeligt gav den delikate gråhvide overflade som den gustavianske stilperiode man i dag med deprimerende resultater forsøger at efterligne. 

3: Ved at anvende sæbe og kalkvand til gulve af fyrretræ fremskyndes processen til at opnå samme delikate overflade som gran, men er stort set ukendt blandt dagens gulvleverandører.

P.S Det er svært med ord alene at forklare forskellen mellem den ægte varer og førsteklasses tredjerangs simili, men har du muligheden for at besøge Sandenmar Slot i Sverige, vil du aldrig mere være i tvivl.

For få år siden havde vi et tilsvarende eksempel på Liselund Slot på Møn. Desværre har Nationalmuseet ondt i økonomien, så den slags lækkerier er beklageligvis nedprioriteret.

  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis