Montering af ventilator i badeværelse (vandret)

Hej LDS!

Jeg er i gang med at forvirre mig selv i forhold til montering af ventilator (Duka Pro 90TH ventilator)  i badeværelse på ydermuren (vandret og ingen knæk).

Den tidligere ejer af vores hus har allerede boret et hul på cirka 115mm i diameter (gasbeton), så det hele skal vel bare monteres? I så fald har jeg et par spørgsmål:

- Skal jeg vælge ventilationsrør (hvid PVC), flexslange eller murgennemføring? 
- Skal det være med eller uden isolering?
- Hvordan monteres ventilationsristen korrekt? Jeg kan læse at Duka murgennemføring af et klik system til riste, men hvis jeg vælger ventilationsrør eller flexslange, så skal risten vel monteres på en anden måde - eller skal den blot skrues fast på ydersiden?

Hvad tænker I? 

På forhånd tak! :-) 

// Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Du har ret i at du ved de mange spørgsmål kan køre dig selv rundt i en "forvirrings rundkørsel"    
Det er lige meget hvilken type rør du bruger igennem muren, og den skal principielt ikke isoleres. Ved 100 mm rør og 125 mm hul  er der plads til at man kan udfylde hulrum med isolering. Lad røret hælde en smule udad, så eventuel fugt i røret finder ud i stedet for ind.
Du kan købe rist med en bagflange som kan afskæres så det passer til røret du har valgt. 
Rist fastgøres udvendig med plugs og skruer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du mener sikkert at ventilatoren skal monteres lodret og ikke vandret. Hvis muren er ca. 30 cm. tyk bruger du bare et rør, der passer i diameter til ventilator og rist. Røret murer du bare fast ind- og udvendig og monterer ventilator og rist. Røret må gerne have et fald på et par mm udad, så evt kondens ikke løber ind i badeværelset. Du behøver ikke isolere røret gennem muren med mindre der er hulmursisoleret,

fase
Tusinde tak for den gode og hurtige feedback! :-)

True, den skal monteres lodret ;-)

Jeg får lige tjekket om der er boret med en hældning, men ellers kan jeg vel kile røret lidt op, så det får den rette hældning.

Jeg ved faktisk ikke om der er hulmursisolering - det er et hus fra midt 60'erne og væggen er cirka 40 cm tyk, men det får jeg lige styr på (der er jo boret, så det kan jeg se).

Jeg har kigget på disse "riste". Den ene har en overgang på Ø 100 mm, som passer med ventilationsrøret, men jeg ved ikke om lamellerne kunne finde på at sidde og rasle.

https://www.bygxtra.dk/produkter/jalousirist-type-mvm-15-x-15-cm-i-hvid-5009242

https://www.bygxtra.dk/produkter/lamelventil-med-overgang-i-plast-hvid-15-x-15-cm-8384034

Endnu en gang tak for hjælpen!
Jeg har valgt risten med lammeler ud fra den betragtning, at der så var lukket, når ventilatoren ikke kørte. Jeg kan høre et enkelt klap, hvis døren står åben og vinden er i en bestemt retning. Det er ikke noget der kan høres i resten af huset, men kun i i rummet.

fase
Er der boret 125 mm og du kommer med 100 mm rør, så er der rigelig plads til de få mm hældning der skal sikre at evt. fugt finder den rette vej. 
Det er blot at sætte ventilator fast lidt øverst i hullet og lamelrist lidt nederst. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Perfekt. Endnu en gang tak.

Jeg bestiller en Duka 90TH, 500mm Ø100m rør og en lamelrist med overgang til Ø100mm røret :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis