Udlejning af parcelhus VS. behov for revisor


Goddag.

Er ved at undersøge, hvorledes tingene hænger sammen, hvis man ønsker at bliver udlejer. Og lige nu prøver jeg at finde ud af, om man har behov for en revisor, eller om man selv kan klare de regnskabsmæssige ting der er forbundet med at udleje en ejendom. Her er tale om et helt almindeligt parcelhus jeg ønsker at leje ud. 

Mit umiddelbare indtryk er, at man godt selv kan håndtere det regnskabsmæssige - Men da mange benytter en revisor, kan jeg være i tvivl om jeg har overset eller misforstået noget. 

Forestiller mig, at det regnskabsmæssige som udlejer, svarer lidt til det regnskabsmæssige man har som ejer af personlig ejet mindre virksomhed. Tager måske fejl?

Nogen gode råd? 

På forhånd tak 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror nærmere det er en ejendomsadministrator, som du skal kigge efter. Men ved ét lejemål vil jeg gætte på, ved jeg ikke om det er en mulighed. En ejendomsadministrator er typisk advokat/jurist og står for aftalen, opkrævning af husleje, regnskab mv.

Vær meget opmærksom på, at lejekontrakten SKAL være 100% i orden og det er altid bedst at have en advokat/jurist med på råd. Det kan virkelig gå galt for en (privat) udlejer, fordi lejeloven primært beskytter lejer og ikke udlejer.

Mvh. AllanE
Pas på!  - vores lokale vinduespudser lejede sit hus ud - gennem et udlejningsfirma.. så troede han, at der var styr på det..
Men i løbet af en måned var det totalt hærget.. og lejeloven beskytter desværre lejer og ikke udlejer..   
Det tog ham godt et år at få dem ud - og nu kan han renovere det hele for knap 700Tusind..  (og huset er sat til salg for 850 T)  
 ( er man ikke selv kold nok, kan man virkelig risikere, at blive taget ved næsen, og selv hænge på det hele (kattedamer - hundehvalpesælgere m.m.)

Vi har her i området en landmand, der lejer gamle huse ud, og så bruger han selv jorden.. Han er totalt kold overfor at der er rotter, og de må jo bare betale..men.. lejerne er så kommet i avisen..
de har bortskaffet et lig - der er vist på nuværende 6 personer tiltalt for drabet.. og hjemmeværnet bevogter flere af de  lokale lejede huse/gårde.. de ligger 2-5 km fra os.. Det er ikke trygt..
https://www.tv2ostjylland.dk/syddjurs/anklager-40-aarig-draebt-med-reb
Det er måske ikke et stort problem i dit postnummer - men i yderområderne, er vi udfordret.. (og vi bor jo ikke engang i yderkanten..)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har selv lejet en lejlighed ud, som nu er solgt. Der stod jeg for det hele selv, med standardlejekontrakt. Kommer også an på hvilken måde du vil beskattes på.
Det er i bund og grund kun en oversigt over udgifter kontra indtægter, regnskabs skal jo så bare fremlægges hvis skat kræver det 😊 kan jo ordnes uden du behøver og have et cvrnr..
Når du ellers har styr på lejekontrakten, er det jo blot en enkelt indtægtspost på din selvangivelse. Det er mindre kompliceret end at være selvstændig.

Det er blot en ekstra indtægt der skal opgives.

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg kender ikke præcis skatteregler ved udleje af helårs boliger, men her er der en side hvor du kan blive klog på det. LINK
Ved sommerhuse er der 2 måder som kan vælges. Enten et fast fradrag årlig til vedligeholdelse, eller vælge den almindelige regnskabs metode hvor man trækker udgifter fra og lejeindtægt som indtægt. Renter på lån er naturligvis også en udgifts post. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pas nu på, at du ikke bliver røvrendt!!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis