Er tændspolen defekt?

Jeg har en Briggs & Stratton 3 HK motor der ikke har nogen tænding. Jeg mener at have analyseret mig frem til at det er tændspolen der er gået: Når jeg måler med en multimeter fra tændhætten til ankeret på tændspolen er der uendelig modstand hvor der skulle være ca. 250k ohm. Jeg er dog blevet opmærksom på at denne motor er lidt udsædvanlig idet der ikke sidder en kondensator med et platinsæt bag svinghjulet, her sidder der nemlig ingenting, men i stedet er der en ekstra pol på tændspolen som på en eller anden måde må stå for timingen. Spørgsmålet er nu om der på sådan en tændspole også skal være 250k ohm eller er det korrekt at der er uendelig modstand? 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den type spole skal ligge tæt ind til svinghjulet, da det er en magnet i svinghjulet der frembringer gnisten.
Så puds svinghjulet og spolens kontaktpunkter ren for rust, sæt et stykke kraftig papir mellem spole og svinghjul, pres spolen helt ind, og spænd, er der stadig ingen tænding, er spolen defekt. (prøv med et andet tændrør hvis der ikke er gnist, det kan ske at et tændrør er defekt)

Vi prøver igen, i morgen --
Den modstand du skal måle igennem selve tændspolen må være uafhængig af det øvrige da det er en selvstændig enhed som der induceres højspænding i. er der ingen kontakt til stel kan den ikke virke.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis