Udskift lejer i ventilationsanlæg

Hej
Mit ventilationsanlæg larmer og jeg vil udskifte lejerne, mit eneste problem er, at jeg ikke ved hvordan/hvor jeg skal tage motoren ud henne🤷🏼‍♂️? Kan I hjælpe mig🙏🏻
Pft
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal skifte hele motorhuset med blæser. Det er sammen nittede motorer som ikke kan adskilles og samles igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du en ide til, hvordan man regner ud hvor stort anlægget skal være til 220m2 og hvad man kigger efter ved nyt anlæg
Det ligner nu ret meget blæsere fra de andre mærker. Der er ingen ventilations fabrikanter som laver blæsere selv. 
Motorerne har sikkert et skilt med omdrejninger, watt forbrug m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har haft nogen til at lytte til den og de siger det er lejerne. Men det lyder mærkeligt, at man laver motorer/anlæg som man ikke kan reparere. Kan det bære rigtigt? 
Jeg ville nok starte med at gøre blæserhjulet rent, foto 2 ligner noget, der har siddet i en "kostald".  
Ubalance i blæserhjulet, pga. møg og skidt, kan godt få lidt slidte lejer til at larme unødvendigt meget.

Prøv også at gøre som ERIK anbefalet, se på motor skiltet, og skriv her hvad der står.
Det kan så være at en af os læser kan give dig et hint.

Skulle noget af det være samlet med popnitter er de til at bore væk og erstatte med en form for skruer.

Hvad er det for et anlæg du har?
Har du prøvet at Google efter f.eks. en reservedels list?

Ja, det kunne godt være, at man kan erstatte nitterne med skruer - go ide. Slår man dem af, eller skal de bores ud?

Jeg har prøvet at blæse skidt væk for noget tid siden, men synes det sidder godt fast og det var begrænset, hvor meget der egentligt forsvandt.

Anlægget er svensk og jeg har talt med en dansk tekniker der er tilknyttet firmaet og han siger, at det ikke laves længere. Se vedhæftet billede 😊. Bliver du klogere på det ?

Reservedele skulle jeg prøve at finde der, hvor man typisk bestiller og se om de havde noget. Firmaet i Sverige havde ikke noget fik jeg at vide 🤷🏼‍♂️ Og i øvrigt synes han jjeg skulle købe et nyt🙉
Det var nu mere om der er et skilt på selve blæserne. Det med ventilations firmaet har du jo undersøgt meget grundig.
Når du har hele blæserhuset ude, så kan du skille det ad. På billede 3 ses nogle skruer ved siden af beskyttelses gitteret. Mon ikke det er til at skille blæserhuset ad. 
Så sidder der sikkert 3 stænger som holder motoren fast.
Du skal så have blæsehjulet trukket af for at kunne skille motor ad. På billede 8 ses et hul tæt ved basis af blæserhjul, der er sikkert et hul mere som skjules af gitteret. De kan bruges til at trække i. Jeg har nogen gange i lignende situationer lavet støtte på hjulet og så banke motor aksel ud. Men du skal ikke tæske løs på den, så dukker du aksel ende og den kan ikke trækkes af. Et godt slag og se om det giver et resultat, ellers er det ikke den vej du skal gå. 
Der sidder sikkert en skrue ind fra siden som fastholder hjulet på akselen 
Nitter kan bores ud og så erstattes af skruer. Det kan blive nødvendigt at skære gevind i den ene part af motordelen. 
Det er et godt projekt men der er ikke store chancer for at det kan lykkes. Du kan nemt lave blæserhjul skæv, ikkefinde rigtige lejer, osv. 
Men husk at nu virker det ikke og har du så ødelagt det så virker det stadig ikke. Altså ikke nogen reel forringelse. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det siger sig selv at "gl. tilgroet Ko lort" kan man ikke blæse væk, det kræver "knofedt".  
Værktøj, f.eks. gl. tandbørste, lille stålbørste, til værket træpind, eller tilsvarende.

Du har ikke Googlet særligt godt. Hvis man f.eks. bare googler PM Luft får man bl.a.

www.ventilationsshopen.se/se/reservdelar



Her fremgår adskillige reservedele, din blæser ligner en BAHCO.

Tag nu og læse hvad Erik skriver, også det sidste.

På blæser motoren sidder højst sandsynlig et mærkeskilt, som siger motortypen.
På ovennævnte hjemmeside er der også angivet dimensioner på forskellige blæserhjul.
Der er også lejetyper, men det kræver at man har styr på motortypen.
Der er også samlet unit Motor/blæserhjul, alt sammen kræver at du ved hvad der sidder i din enhed.

Det kunne ligne denne motor med blæserhjul. 

www.ventilationsshopen.se/se/svab-vevex-sebovex-flaktmotor-6-f-ingar

Prøv at se tegningen.



Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis