Ny bund i båd

Hej alle, min ven og jeg købte sidste år en båd hvor bunden var råden. Vi valgte at skære den op samt bænke mm. for at lave nyt. Set i bakspejlet skulle vi nok bare have fundet en anden. Nu da skaden er sket har vi alligvel valgt at vil lave den. Men vi er lidt i tvivl og hvad for noget træ vi skal bruge til bundstokke samt pladen (gulvet) som vi støber glasfiber på skal være for noget…
Gode tips og andre idéer må i meget gerne komme med også
Mvh Mads
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Krydsfiner, vandfast limet.
Men glasfiber over træ er svært at få tæt, specielt når det er en reparation 

Elektronikteknikeren
Altså du mener at det er svært at lægge glasfiber ovenpå krydsfineren?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej det er skam let nok. Som jeg skriver, består udfordringen i at få det tæt, da det mindste fugtindtrængen vil få træet til at rådne under glasfiber en.

Hertil besværliggøres forholdene af at det er en reparation, og ikke en hel båd fra bunden af, da der vil være samlinger og tilstødninger.

Elektronikteknikeren
Det kræver man er omhyggelig, men det kan skam udmærket lade sig gøre, min fik samme omgang i 2001, jeg satte et let overtryk på, gennem bundproppen, og testede med sæbevand, der var et par ganske små utætheder, som blev lavet, så fik det hele en gang topcoate.
I 2019 havde jeg for første gang havde bundproppen ude, var der et let overtryk, og en duft af glasfiber, havde et inspektions kamara inde, alt så ud som nyt knastørt, båden ligger i vandet hele sejl sæsongen.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan se billeder fra da jeg lavede bunden her ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja en tidskrævende og nok lidt besværlig opgave bliver det helt sikkert. Tak for rådende, hvordan vil i anbefale at man laver bundstokke. Har læst lidt forskelligt men vil det være godt nok at lave dem ud af noget træ og så støbe det fast og pakke det ind i glasfiber? Er lidt lost ift. hvad der er nemmest smartest
Ja træ indpakket i glasfiber er meget brugt, jeg brugte strimler af pir-skum og beklædte dem med glasfiber, så de fik en godstykkelse på ca 6 mm.
Ja det er ret tidskrævende, og det koster også en del penge, og kan egentlig ikke betale sig, så kommer helt bestemt under kategorien hobby.  

Vi prøver igen, i morgen --
Vandfast fiber er IKKE godt nok 
Det SKAL være marine plywood. Ellers holder det ikke.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ellida skrev den 06-08-2022 11:49:29

Vandfast fiber er IKKE godt nok
Det SKAL være marine plywood. Ellers holder det ikke.

 Det er nu ikke rigtig, i 2001 lavede jeg bund i tagkrydsfiner, og beklædte med glasfiber, i 2019 havde jeg for første gang bundproppen ude, undersiden af fineren så ud som ny, testede med inspektionskamera.

Båden lagde fast i vandet i hele sejlsæsongerne..

Laver man det så dobbeltbunden er tæt, er der jo ingen fugt, udover den smule der måtte være i den indelukkede luft...


Vi prøver igen, i morgen --
Der kommer altid fugt ind i en båd - det eneste der holder længe, er marine kvalitet.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også