Fuger over garageport ved overligger er revnet. Hvad kan man gøre?

Hej,

Som det ses af billederne er fugerne ved overliggeren over garageporten revnet. Jeg vil derfor spørge om, hvad jeg kan gøre for at rette op på det. Jeg har læst, at det ikke nødvendigvis er nok, bare fuge det om, da problemet kan være selve overliggeren. Skal hele overliggeren da skiftes eller kan man gøre noget andet?

Og er det noget der haster, så ikke det udvikler sig?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er højst sandsynlig almindelig Tentor stål, som er rustet pga. af fugtighed, derved udvider Tentor stålet sig og springer fugen.
Hvis såfremt der er brugt almindelig Tentor stål er du nødt til at fjerne det, samt rense fugen, i ca. 3/4 af murstenens bredde/dybde.

Har selv haft samme problem med alm Tentor stål, selv om det var smurt ind i ren cementvælling.

Min løsning var:
Først understødt den nederste række mursten i/for porten.
Dernæst "krasse/rense"  fugen/mørtel ud i ca. 3/4 dybde, samt fjerne Tentor stålet.
Efterfølgende fyld fugen, så der mangler  ca 2 cm fra kanten, med Klæbemørtel/Ankermass, f.eks. Jem&Fix v-nr. 9055844, indlæg nyt Rust/Syrefast stål (a la AISI 316 stål) ind i Klæbemørtlen.
Bemærk det kræver en vis hurtighed/planlægning, da Klæbemørtlen størkner ret hurtigt, så vidt huskes mindre end 5 min.
Når det nye stål er indlagt skal der være min 1 cm for ny alm mørtelfuge.
Du har ikke kun ødelagte fuger, du har også knækkede sten!

Jeg tror ikke overliggeren er stærk nok til det antal skifter der ligger over den, sikkert fordi den er rustet.

Der skal noget nyt stål i, samt fugearmering mellem stenene i hver ende af porten, hvor stenene og fugerne knækker.

Elektronikteknikeren
Mange tak for svarene. Det lyder til at jeg skal have skiftet overliggeren, som I foreslår.

Tak for beskrivelsen GSH. Jeg har et par opfølgende spørgsmål.

Er det den nederste række mursten der skal understøttes? Jeg ville umiddelbart tænke, at understøtningen skulle sættes der hvor fugen er revnet, så det er den næstnederste række der understøttes.

Er AISI 316 stål en legering? I så fald kan man købe en overligger i det materiale, der er beregnet til opgaven?

Med hensyn til fugearmering som Gregeren nævner. Er fugearmering det samme som armeringsnet? Hvordan ligges det mellem stenene?
Du skal understøtte den nederste række mursten, ved at sætte understøtningen neden under det Sorte bræt. mindst 3 steder, jævnt fordelt, f.eks. 3 stk lægter eller tilsvarende. Eller et kraftigt bræt, f.eks. 25x150 mm på højkant, eller spærtræ 54x120 mm kan også gøre det.
Hvis du ikke understøtter risikerer du at den nederste række mursten synker når du begynder at krasse fugen ud.
Hvis du krasser fugen 100% ud hele vejen, risikerer du måske at de overliggende mursten synker, derfor ca. 3/4 del.

Du kan f.eks. bruge nedenstående Rustfri Armering fra f.eks. LavprisTræ:

SKALFLEX RUSTFRI ARMERING Ø6MM - 300CM

Det er bedst hvis du kan få plads til 2 stykker Ø6, samt i fuld længde, ligeligt fordelt over porten.
Almindelige Tømmerhandel har også dette Rustfrie Armeringsstål.
Bemærk det SKAL være Rustfri Armeringsstål!
Almindelig Armeringsstål er absolut No Go! 

Det bedste resultat er hvis du sprøjter Klæbemørtlen ind først og så trykker Armeringstålet ind i Klæbemørtlen.
Hvis du gør det omvendte risikerer du at Klæbemørten ikke kommer ind bag Armeringsstålet og = dårligt resultat.
Klæbemørtlen er "10 gange stærkere" end alm. mørtel.

Det er bedst at være 2 om opgaven, en som "sprøjter" Klæbemørtlen ind, med Fugepiston, og en som hurtigt efterfølgende trykker Armeringstålet ind. 
Lad være at "hoppe" rundt på stiger, der går for meget tid, brug en form for stillads.
Der hvor murstenene er revnet kan du lægge 0,5 m stykker ind i fugen.
Du kan evt. starte med de 0,5 m stykker så du får øvelsen/erfaring.

Fugearmering er a la Ø6 Armeringsstål. Armeringsnet er som ordet siger et net a f.eks. masker med 150x150 mm.

Du er meget velkommen til at spørge videre, også med evt. privat mail.
Hvor befinder du dig i landet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis