Fjerne rust fra rustfri stålstang

Jeg har en række stænger på 3m som efter mange år har fået overfladerust.
Stængerne er gittet i et udendørs stakit
Hvordan fjerner jeg det nemmest og undgår at jeg skal fjerne rust igen om 12 mdr

På forhånd tak




 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kalkfjerner virker sammen med grydesvamp.... og så give den olie bagefter
Bar et lille stykke tid
Har også hørt om rustfjerning med billlig toiletrens, nogle har vist også gjort det med cola.
Olie bagefter vil givetvis være beskyttende, men tænker om en mere holdbar beskyttelse ikke også kunne opnåes med polering med autovoks. Ville personligt være træt af olie på et rækværk, man måske lænede sig mod. Men muligvis vil det ikke smitte af.
Alt der indeholder en syre vil kunne bruges, så kalkfjerner eller toiletrens er gode bud, det sker ikke noget ved det sidder på et stykke tid.
Du må ikke bruge stålbørste og andet der indeholder jern, det sætter sig på det rustfri, og så kommer der overfladerust.

Så på med handskerne og grydesvamp   


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis stængerne kan tages af, kan du lave en improviseret "drejebænk" af et par holder og en boremaskine. Biltema har et sæt til 69,50kr, som bla. bruges til at polere rustfri stål.
Gode bud fra andre, selvom jeg ville være forsigtig med syre, da det skal renses helt af igen.

Det er bare vigtigt at du får fjernet alt forurening på stålet, f.eks. små alm. stål partikler osv. Så du igen er nede ved den rene rustfrie overflade, ellers ruster det hurtigt igen. Hvis ikke du opnår en helt ren og pæn overflade med diverse rense metoder der er blevet nævnt, ville jeg nok anbefale at du sliber overfladen let med noget 3M scotch brite / "slibenylon".

Derfor er det også vigtigt at du beskytter stålets overflade med olie efter slibning/polering, så holder det sig pænt i en evighed. Rustfri pleje olie er et godt bud, ellers kan du eksperimentere med andre syrefri olier, eller google dig til andre løsninger, som f.eks. Hvid vaseline olie og lugtfri petrolium opblandet 1-2. 

Vælger du at slibe med scotch brite, kan det anbefales også at bruge lidt olie under slibningen, der gør det nemmere og giver et finere finish.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
jhb skrev den 23-07-2022 11:01:44

Hvis stængerne kan tages af, kan du lave en improviseret "drejebænk" af et par holder og en boremaskine. Biltema har et sæt til 69,50kr, som bla. bruges til at polere rustfri stål.

 Har du et link til dette?


 

Tak for tippet om slibning og forslag til slutbehandling med olie

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis