Frostsikring af blandingsbatteri via trykluft ?

Jeg overvejer at lade vores sommerhus stå uopvarmet hen over den kommende vinter og er derfor ved at sætte mig ind i, hvordan jeg frostsikrer huset korrekt.

Blandingsbatterier/-armaturer med termostat bør så vidt jeg forstår afmonteres, da de har høj risiko for frostsprængning. Imidlertid er det ene af mine to blandingsbatterier placeret, så det er ret vanskeligt at afmontere.

Er der nogen her, som har erfaring med at blæse et (Damixa) termostatbatteri/termostatarmatur tørt for vand ved brug af trykluft (evt. fra kompressor) ? Hvordan bærer man sig i givet fald ad, og hvilket tryk skal der til ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I gamle dage satte man en ekstra hane på efter stophanen. Her kunne man så tilslutte kompressor. Så lukkes ved stophane og der lukkes op for vandhaner en efter en, måske ad flere omgange. Så vil der sprøjte vand og luft ud, og derved tømme rørene. 
Vandtryk er på 2-4 bar så det er det tryk der bør anvendes. 
Husk at tømme vandvarmer først så vandet fra den ikke flyder tilbage og fylder rørene. Der sidder sikkert en kombineret sikkerhedsventil med lukke og tømme hane. Det tager lidt tid og der skal være slukket for strømmen indtil vandvarmer er fyldt med vand igen. 
Ligeledes skylles ud så toilet cisterne er tomme og der fyldes frost væske ned i toilet, som til sidst får en skvis madolie. Det sidste lægger sig oven på vandet og forhindrer fordampning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for beskrivelsen ! Dit fif med at putte madolie oven på det frostsikrede vandspejl i toilettet er nyt for mig, tak for det -> kommer til at gøre det samme i vandlåse i f.eks. køkken også :-)

Min udfordring går specifikt på mit svært tilgængelige blandingsbatteri/blandingsbatteri med termostat: Kan jeg slippe for at afmontere det ved at blæse det tørt med trykluft ?

Vh,

/T


Jeg mener ikke du behøver at afmontere noget hvis du har tømt med trykluft. Vandhaner og blandingsbatteri bliver tomme blot ved at lukke vandet ud ved stophanen medens alle vandhaner står åbne. Trykluft tømning er mere for at tømme de rør der ligger i gulvet m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med ev elmand  og går din rørføring kun opad fra stophanen kan du spare trykluft. Og er der et vandret stykke rør vil der være så lidt vand i det at det er ok - hvis rørføringen laver en 'vandlås' kan det blive et problem.

Og blæser du fra toppen af er tyngdekraften på din side. Kan meget ofte klares med en håndpumpe - det var typisk det der var i gamle sommerhuse.

 

Jeg er desværre ikke så heldig, at der entydigt er fald på rørføringen i nogen retning - så jeg skal under alle omstændigheder i gang med kompressor og blæsning. Så jeg var i tvivl om, hvorvidt trykluft i rørene er tilstrækkeligt til at åbne for kontraventilerne i brusebatteriet, så det kan frostsikres uden at blive afmonteret.
Du skal ikke være nervøs for kontraventiler. De åbner vel ved 0,2 bar eller der omkring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis