Fræsning i køkkenlåge.

Hej

Jeg har et lille problem. Jeg skal have indsat nogle grebsagtige dimser i mine køkkenlåger.
For at få dem sat ind skal jeg have lavet et rundt hul der er 25mm i diameter, og 12mm dybt. Køkkenlågerne er 16mm dybe. Hullerne skal bores indefra og må ikke gå hele vejen igennem.

Jeg har spurgt værkstedslederen på min arbejdsplads, og selv søgt meget på nettet, men jeg kan simpelthen ikke finde et værktøj der kan klare sådan et hul.
Er der nogen her der kan hjælpe med noget værktøj der kan lave hullerne?

Jeg selv regnede med at jeg skulle bruge en fræser, men jeg han ikke finde nogen fræserjern der passer.

Mvh
KKH
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en overfræser og en skabelon med et passende rundt hul, som du køre indeni med et fræsejern med styreleje der sidder for oven på fræseren.
(et forstnerbor, i en søjleboremaskine kunne måske også bruges)

Vi prøver igen, i morgen --
Eller et Ø 25 Forstnerbor, f.eks. fra Harald Nyborg. 
Bors spids skal muligvis slibes væk, eller gøres kortere.

Mitsutomo - Forstnerborsæt 5 dele (harald-nyborg.dk) 

Tak for to rigtig gode forslag.

Jeg har nogle gamle låger jeg kan teste på, så jeg tror jeg vil forsøge med forstnerboret først og se om jeg kan få det lige.
Du kan nemt lave en "holder" til boret.
Tag et stykke træ og lav et kors der er større en hullet på boret. Bor så igennem centrum af korset med boret så du ender med et "sigtekorn" som du så kan lægge på lågen og dermed bore både præcist og lodret. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan bruge 2 forstner bor. Én med spids til at starte med og én uden spids til når den første har markeret de 25mm 

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Og laver du korset som Pink anbefaler, så lav så den så stor, at du kan sætte en liste under den, som går mod kanten af lågen på side og top eller bund.
Så har du en skabelon som sætter hullet præcis ens på alle låger, blot du sørger for den holdes fast mod kanterne af lågen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis