Forhøje karm til Velux ovenlys ifbm tagisolering

Hej LDS

På et tidspunkt skal vi isolere vores flade tag udefra med X mm isolering og dermed omdanne det til et “varmt tag”. Et lille hyggeprojekt. 😊

Vi har meget nye Velux-ovenlyskuper i det nuværende. Man kan købe nogle rammer, der forhøjer vinduet i 15 cm spring. De koster det samme som en villa i whiskybæltet pr stk ca.

Kan man ikke blot lave en forhøjelse af krydsfinér, hvor isolering føres hen til (og evt pakkes ind i Rockwool som er ikke-brændbart) svarende til de x mm isolering, og så montere ovenlyset oven på denne nye forhøjning? Det virker da markant billigere plus man ikke er bundet til de eksakte 15 cm spring Velux tilbyder.

Mvh Emil
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens løfte vinduet som du beskriver. Husk at der skal være damp spærre på den varme side af isolering.
Krydsfiner pladen kan saves, høvles eller fræses lidt tyndere i kanten så den passer op i fas i velux vinduet. Her kan dampspærre så komme i klemme så det bliver godt tæt der. 
Du skriver "varm tag" så det er sikkert uden udluftning.
 Ved tage med udluftning skal man have isolering op imod taget tæt ved vinduet, da der ellers kan opstå kuldebro, som viser sig som fugtige partier på indersiden.
De dyre smarte vindues forhøjere skal jo sættes i forhold til håndværker timepriser. Så ved lav det selv er der jo noget at spare da vi ikke regner på time priser

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svar.

Egentlig tænkte jeg at lave en decideret ramme, som vinduet kan skrues på. Dvs præcis som det skues på i nuværende tagbrædder, sådan ville jeg skrue dem i krydsfinéren. Som så selvfølgelig skal designes så der er en flade, skruerne kan gå i. Og de skruehuller sidder noget længere ude en falsen (noten?). Efterfølgende ville jeg blot lave lysning indvendigt på alm vis (fx fibergips op i noten).

Ved varmt tag kommer min nuværende tagpap til at fungere som dampspærre. Jeg forestiller mig at denne skal forlænges op langs krydsfinéren og ende med at have tæt kontakt til den nye overliggende tagpap (på ny isolering). Det er sådan jeg læser konstruktionsprincipperne for at sikre tætheden. Og dermed ingen dampspærre på indersiden af krydsfiner”kassen” (og max 1/3 isolering derinde ift udvendig mængde).

Sig hvis du synes det lyder forkert. Men dermed er dampspærren faktisk på den varme side, da der ligger ca 300mm trædefast isolering på den udvendige side. 
Det lyder korrekt som du beskriver. Jeg kan dog ikke forstå at der skal være kontakt imellem gammel tagpap( nu dampspærre ) og ny tagpap. 
Det harmonerer ikke med " dampspærre på den varme side" når der ikke er isolering imellem dampspærre og yderste tagpap. Jeg synes bedre om dampspærre bag krydsfiner som skal have tæthed til gl. tagpap. Så hænger dampspærre sammen som det skal. Der må jo godt være nogen steder med 2/3 isolering over dampspærre medens der ved vindue er alt isolering over dampspærre.
Når du alligevel laver lysning inden for kan du jo i stedet for krydsfiner holde vinduet fast med lægter og så lave inddækning som er fastgjort på dem. Begge metoder er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er enig i dine betragtninger. Og også at det er den bedste løsning fsva dampspærre.

God dag og tak for hjælpen. 
Hov Erik. En detalje mere.

Tagpappen er jo på ydersiden af konstruktionen (kommende dampspærre).

Hvis jeg så sætter en plastikdampspærre på indersiden af krydsfinér, hvordan ville du da fastgøre den tæt til tagpappen? Folieklæber?

Mvh Emil
Du må brug det som kan fæstne på tagpap. Det kan være montagelim eller andet som kan udfylde de små ujævnheder i tagpap, og så et godt overlap. Jeg tror ikke folie klæber er særlig egnet lige der. Men dampspærre danner sikkert nogle folder når du kommer fra hullet og over til vandret. Det kan holdes med dampspærre tape. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis