Er væg mon bærende?

Jeg har en væg i mit et plans hus fra 78, jeg ønsker at fjerne, jeg har talt med nogle håndværkere der alle har sagt at det burde være ok, men vil lige høre her også, inden jeg kaster mig ud i det.

Væggen er 75mm gasbeton og 4.2meter bred.

Har vedhæftet billede af plantegning, samt et af spær.

På forhånd tak!

p.s hvad værktøj er bedst til at få sådan en væg ned med?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såvidt jeg kan se, er væggen markeret medrødt ikke bærende.
Værktøj til nedbrydning kan du bruge en grovtandet fukssvans.

fase
ktm skrev den 21-07-2022 19:33:35

Også når den er placeret på tværs af spærene, Fabrin?

 Ja, det mener jeg ud fra den betragtning, at spærene er placeret med spærfoden på ydervæggene og indervæggene efter byggemåden i -78 var at sætte spærene på ydervæggene, og derefter rejse indervæggene.


fase
Tak for svaret, jeg har nu fået afmonteret køkken, og føler når jeg banker på væggen med hånden, at den vibrerer/ryster en del, det må da også betyde der ikke er noget vægt på den.
Hvor i mod hvis jeg banker på en af ydervæggene, føles den noget mere fast i det, hvis det giver mening.

Må ud og anskaffe en grovtandet fuksvans, og så i gang i weekenden :-)
Man kan save så resten står lige med omtalte fukssvans men hovedværktøj er hammer og mejsle. Du vil sikkert møde noget armering inde i væggen hvis det er hele elementer der er sat op. Det er også muligt du møde el rør o.s.v. Så der bliver naturligvis noget efter arbejde med hammer, mejsel o.s.v. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Din beskrivelse af væggene giver absolut mening. Har du ikke en fuksvans, som trænger til udskiftning, så brug den og køb en ny til senere brug. Du skal regne med at der er to lodrette armeringsjern i hvert element. Dem kan du ikke save over med fukssvansen. 
Nå, Erik kom først. Der er sikkert afbrydere til lys ved siden af døren. Det ordner elektrikeren.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis