Varmepumpe luft/luft..

Jeg er begyndt og overveje en luft/luft varmepumpe. Jeg er stødt på begrebet SCOP som oplyser hvor meget energi (varme) man får igen hver gang man putter 1 kwh i anlægget, F.eks. får man op til 4-5 gange så meget energi retur ved de bedste varmepumper.

Mit spørgsmål (som jeg ikke helt kan finde svar på) er: Gælder den energieffektivitet både sommer og ikke mindst også om vinteren når det fryser 10-15 gr. udenfor?    
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er en forklaring om de forskellige begreber indenfor varmepumpers effektivitet :

https://www.teknologisk.dk/ydelser/cop-scop-eer-og-seer/39744

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
@ shortcut - Tak for link, den info. har jeg også læst anden steds..   bla. at effektiviteten udregnes ved en temperatur på 7 °C. Jeg er interesseret i varmepumpers effektivitet når det er virkelig koldt, altså når der er frostvejr, og den info. kniber det med at finde synes jeg.   
Jo større temperaturforskel imellem udetemperatur og indetemperatur jo dårligere (lavere) COP.
SCOP er en slags årsgennemsnits-COP.
AKjeldsen skrev den 20-07-2022 13:58:27

Jo større temperaturforskel imellem udetemperatur og indetemperatur jo dårligere (lavere) COP.
SCOP er en slags årsgennemsnits-COP.

 Præcis, sådan har jeg også forstået det - og det er netop de værdier jeg efterlyser.   

Jeg ved at Panansonic oplyser dem i deres datablade. F.eks. ved -15 eller -7 ude og 20 inde.
Annonce
AKjeldsen skrev den 20-07-2022 14:21:10

Jeg ved at Panansonic oplyser dem i deres datablade. F.eks. ved -15 eller -7 ude og 20 inde.

 Tak, så fandt jeg det.    Men det er jo ikke ligefrem noget og råbe hurra for ved f.eks. -7 °C, får man kun 2 kwh ud for hver 1 kwh man bruger, ved de mest effektive Panansonic A+++ luft/luft varmepumper. Og med de el-priser vi pt. har, vil afskrivningstiden være uendelig lang, også selv om man som jeg har pillefyr, der skal fodres med dyre træpiller.  

Frank Chr. skrev den 20-07-2022 22:29:02

AKjeldsen skrev den 20-07-2022 14:21:10

Jeg ved at Panansonic oplyser dem i deres datablade. F.eks. ved -15 eller -7 ude og 20 inde.

 Tak, så fandt jeg det.    Men det er jo ikke ligefrem noget og råbe hurra for ved f.eks. -7 °C, får man kun 2 kwh ud for hver 1 kwh man bruger, ved de mest effektive Panansonic A+++ luft/luft varmepumper. Og med de el-priser vi pt. har, vil afskrivningstiden være uendelig lang, også selv om man som jeg har pillefyr, der skal fodres med dyre træpiller.  

priserne vil nok ikke være meget billigere end træpiller, både træpiller og elpriser vil falde på et tidspunkt, men prisforskellen vil nok ikke være så stor, der er stor forskel på prisen på gas og L/L .. det har vi nydt godt af..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis