Sporlys placering. -antal og afstand.

Skal have lavet gipsloft på et tidspunkt og begynder så småt at planlægge spots.

Googler man så hedder det sig, de skal have en afstand af mellem 80 og 120 cm. mellem hvert spots.  Og at det tilrådes  1 til 2 pr kvm. 
Være placeret minimum 50 cm fra en endevæg og max 70 cm fra. 
Ligesom man skal være opmærksom på at man ikke kommer til at skygge for lyset.

Syntes det virker modsigende når retningslinjerne for afstand til væg minimum må være 50 cm.    For så netop risiko for man skygger for lys over feks køkken bordplade.   Dvs lidt umuligt at opfylde alle anbefalinger.
Ligesom  diverse bolig programmer jeg har set, hvor professionelle håndværkere  sjældent opfylder de her såkaldte anbefalinger.   Dels for antal spots, og tit med afstand til endevæg der ihverfald er under 50 cm. 

Læste dog den her udmærkede tråd herindefra , hvor brugere netop fortæller om deres bedste erfaringer.   At de anbefalede 50 cm fra ydervæg ikke har meget praksis vigtighed i virkeligheden. Tvært i mod.
 https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/239835/s/placering-af-spots-over-koekkenbord 

Men vil meget gerne høre have jeres hjælp til mit projekt.
Undskylder på forhånd kvaliteten af den tegning jeg har lavet :-) 
Ville gerne have oplodet billederne større,  Men kan man åbenbart ikke.
Godt råd er dog når man kigger på dem først trykker på selve billedet. Så bliver det lidt større.  Og dernæst vælger forstørrelsesglasset øverst i højre hjørne.   Så bliver tegningen rimelig aflæselig.

Jeg linker først tegningen og et foto af selve indgang til hus.   Der se trappen,  og se man kan se igennem rummet de fleste steder hvor trappen er.    Men spots selvfølgelig ikke placering i det område hvor trappen opgangen er.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fetaehhgodt
fetaehhgodt Trådstarter
16
Og her vendt billede, så lidt mere brugervenligt.

Det er de lysegrønne prikker hvor jeg evt. kunne placere spotlysene.    Her er afstanden mellem dem sikkert alt for stor.   I stueregion, nemlig sat dem med en afstand af 140x140 cm.     I køkkenregion så ca afstand 120 cm over lavskabe hvilket helt sikkert er for stor.
Jeg kalder den her tegning for 

Eksempel 1

fetaehhgodt
fetaehhgodt Trådstarter
16
Her lavet med afstand til væg i køkkenregion på 30 cm fra væg og med ca afstand på 60 cm. fra midt af spot til midt af spot, ved lav skabe.

Eksempel 2

fetaehhgodt
fetaehhgodt Trådstarter
16
Her flyttet linjen over køkkenøen lidt, så undgå evt skygger. 

Eksempel 3

Annonce
fetaehhgodt
fetaehhgodt Trådstarter
16
Eller hvor afstanden mellem spots over køkken ø er sat med på 80 cm. og ene spots linje rykket endnu mere over øen. 
At linjen fra indgang ikke flugter med linje over køkken ø linjen, tror jeg ikke betyder noget, da man ikke ser det.  Da udsyn spærret lige der lige der hvor trappe går op til loft.

Eksempel 4

fetaehhgodt
fetaehhgodt Trådstarter
16
Her tilført en ekstra linje spots i køkkenregion og afstand er ca 1 meter afstand langs linjerne over køkken øen.   Men det virker vel overkill ? 

Eksempel 5

fetaehhgodt
fetaehhgodt Trådstarter
16
Vil meget gerne høre jeres råd.
Jeg ville gerne have uploadet større billeder, men åbenbart ikke muligt.   
Bemærk at man udover at trykke på billedet, så får det større, så kan man også vælge et forstørrelsesglas oppe i højre hjørne, og dermed få billedet endnu et hak større.

Hvis i selv vil sætte spotlys andre steder på tegning, så er det "Rediger med Paint 3D jeg har brugt.
Annonce
fetaehhgodt
fetaehhgodt Trådstarter
16
Fandt så ud af nu at jeg kunnet beskære billederne andet sted, men man kan åbenbart ikke redigere indlæg nu.  Og ej heller slette dem, for så havde jeg kunnet startet forfra med større billeder.
Beklager.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Støbe gulv omkring afløb/vand
    Lav-Hus (læst 333 gange)
  2. Rækkefølge træk af kabler og spartling
    Lav-Hus (læst 126 gange)
  3. Afløb i stykker?
    Lav-Hus (læst 197 gange)
  4. Husqvarna rider bredde
    Lav-Have (læst 232 gange)
  5. Fiberledning internet - Samle selv?
    Lav-Hus (læst 1435 gange)
  6. Bliver vores gulv lovligt? U-værdi?
    Jura, reglementer og krav (læst 866 gange)
  7. Beklædning med brædder og afstandslister
    Lav-Hus (læst 294 gange)
  8. Isolering vs. ventilation.
    Lav-Hus (læst 439 gange)
  9. Samling af vindskede
    Lav-Hus (læst 130 gange)
  10. Asbest?
    Lav-Hus (læst 277 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind