Stabilgrus eller 0-8 grus under træterrasse?

Hej LDS

Emnet her har været berørt lidt i forskellige sammenhænge, men jeg er stadig i tvivl. 

Jeg skal ombygge min nuværende træterrasse på stolper til en ny i bambus med nye strøer osv.
Strøerne planlægger jeg understøttet for hver 120 cm, og der er strøer for hver 46 cm. Stolperne vil altså ikke blive genbrugt. 

Jeg vil understøtte strøerne på 30x30 fliser, og under fliserne skal jeg have en god stabil bund, men vil gerne undgå for meget arbejde og jord.

Planen er at grave 12-15 cm jord af i baner for hver 120 cm og så lægge grus. 
Er det tilstrækkeligt stabilt hvis vi blot vibrerer et lag med afretningsgrus 0-8 mm? Eller er det nødvendigt at lave det i stabilgrus for at det ikke sætter sig og giver en gyngende træterrasse?

Skal lægge en smule fliser til let gang-aktivitet et andet sted, så det ville være dejligt let ikke både at skulle skaffe stabilgrus og afretningsgrus. 

Pft. 

Vh Martin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug noget stabil 0 - 32, som er skovlbart og til at klappe sammen med en pladevibrator. 

fase
S. Fabrin skrev den 19-07-2022 19:09:28

Brug noget stabil 0 - 32, som er skovlbart og til at klappe sammen med en pladevibrator. 

 Det var også oprindeligt min plan, men min kammerat, der hjælper mig, foreslog bare at nøjes med 0-8 gruset, da terrassen jo får så mange understøtningspunkter, og den ikke skal bære særlig meget pr punkt. 

Tænker det næsten er lidt nemt med stabilgrus 0-32 og 0-8 grus ift fliserne, da de jo ikke skal lige specielt pænt eller i niveau, men bare så fliserne til strøerne bliver stabile. Men jeg får brug for afretningsgrus til de 2 kbm herregårdssten, jeg skal have lagt. Og så ville det bare være let at nøjes med én type grus. 


Det bør være rigeligt du bare graver græstørven væk og ligger fliserne i ganske lidt afretningsgrus ovenpå jorden, og så klodser op med plastkiler mellem flise og strø.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis