kunstig so

jeg gaar med den plan at faa min egn private so
men hvor dan faar jeg det til at lykkedes
det er jo nok ikke bare at grave et hul og saa vente paa at hullet bliver
fuldt op med vand
er der nogen der har erfaringer med gravning af en so eller gode ideer
venligst fortael mig om det
jeg har ca 5 hektar jord og soen skulle gerne fylde en hektar ca.
med venlig hilsen martin0

jeg er til dagligt bosat i polen det er derfor at jeg ikke kan skrive danske bogstaver\\
og ike fodi at jeg ike ka snave????????
de der laeser mine tekster maa baere over med mig.
ps
jeg arbejder paa at faa et dansk tastatur
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vær lige opmærksom på, at du ikke "ikke sådan uden videre" må lave din egne sø. Du må simpelthen ikke grave et hul i din egen baghave uden statens tilladelse.........det er derfor, det hedder privat ejendom!
Anyway - vil anbefale at kontakte teknisk forvirring og få deres skriftlige besyv hertil. Der var en sag for nogle år siden, hvor en flot anlagt kunstig sø blev fjernet somewhere i Jylland - vist mest fordi ingen havde spurgt om lov.

Mvh.

Jan R.
Det må vist være "Peter Hansens sø" mellem Viborg og Skive du tænker på..

Men ja kontakt teknisk forvaltning inden skovlen sættes i den danske muld... Dette nærmest uanset hvad formålet er !! Måske lige kartoffelgravning er undtaget 8) 8)

MVH Njord
Hej

Hvis du vil grave en sø er det nok mest praktisk at gøre det hvis der i forvejen er lavbundsjord(Altså hvis der i perioder står vand.). Eller høj grundvandstand.
Ellers bliver det nok lidt kompliceret.
Du er også mulighed for at søge om tilskud til at etablere en sådan sø-Naturområde.

Jeg har selv gjort det for en del år siden, dog inden man kunne få tilskud til det.
Jeg lejede en entrepenør til at grave en sø med en ø i midten.
Han stod med gravmaskinen først på den del der skulle blive til øen og gravede derefter yderligere rundt om søen.

Jeg fik gravet en dybde (sommer vandstand) 2-3 meter, dog med undtagelse af et stykke på den ene side hvor der kun blev til en vanddybde på 1 meter. (Så kunne jeg altid om sommeren komme over på øen i et par vaders.

Jeg lavede således et areal på ca. 35x35 meter hvor der er jord areal 10x35 mod vest, hvor jeg har plantet bla. vildæbler og pil.

Med venlig hilsen

Søren
Nu fremgår det ikke hvad du vil med din sø!? Men hvis du har planer om at skabe natur, skulle du måske prøve at kontakte foreningen for folk med interesse for krybdyr og padder, Nordisk Herpetologisk Forening (NHF). Da jeg i sin tid var medlem af denne forening, støttede foreningen økonomisk og rådgivningsmæssigt anlægning af søer og vådområder – forudsat at ideen var at lade naturens egen flora og fauna komme til. Stadig kun med natur for øje, forestiller jeg mig at også Naturfredningsforeningen og Ornitologisk Forening kan være dig behjælpelig.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis