Indvendig murstensvæg - Hvordan får jeg den glat?

Godaften.

Jeg er ved at renovere hus, og i den forbindelse, så er konen og jeg blevet enige om at murstensvæggen i stuen skal være helt glat.

Jeg har netop lige fjernet de fliser som lå på gulvet, da de var brune og meget out-dated. Tanken er at lægge beton i stedet for.

Mine spørgsmål er som følger:

1) Hvad skal jeg bruge for at få en glat væg? De andre vægge i rummet har jeg fuldspartlet, smidt filt på og malet. Indvæggene var der letbeton. Det skal jo gerne kunne holde til varmen fra brændeovnen, for væggen ovenover bliver ret varm, når der har været gang i brændeovnen i noget tid.
- Skal jeg bruge gipspuds, som jeg kan læse mig til kan klare høje temperaturer?
- Kan jeg bare købe nogle sække af Weber Multi 280 og så bare gå i gang med at fylde på væggen?

Håber at der sidder nogle kloge hoveder derude.

Mvh Martin

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi vakler mellem at beholde stenene rundt om pejsen, og så bare male dem i en farve, eller at skære dem af, så vi kan få en plan væg.

Hvis vi nu siger, at vi ønsker at væggen skal være helt plan - hvordan får jeg så skåret mursten helt ind til kanten? Er det blot at bruge en vinkelsliber og så holde den helt ind til væggen?
Selvom jeg principielt syntes det ville være synd og skam at fjerne murstensstrukturen så er det forholdsvist let. Du kan dog ikke fortryde og få synlig murværk igen.

Puds muren med alm pudsemørtel, og fuldspartel den med sandspartel bagefter.
Alternativt kan du lime gipsplader direkte på murstenene, og fuldspartle efterfølgende.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Superdiy skrev den 18-07-2022 21:52:23

Selvom jeg principielt syntes det ville være synd og skam at fjerne murstensstrukturen så er det forholdsvist let. Du kan dog ikke fortryde og få synlig murværk igen.

Puds muren med alm pudsemørtel, og fuldspartel den med sandspartel bagefter.
Alternativt kan du lime gipsplader direkte på murstenene, og fuldspartle efterfølgende.

 Tak for svar Superdiy 👍

Jeg kan sagtens forstå din tanke, og vi har virkelig også skulle tænke meget over det, men da de tidligere ejere har haft en del til at hænge på væggen, men en masse huller i selve murstenene, så har vi besluttet at fuldspartle den - også for at få det mest moderne look.

Jeg faldt også over dette: https://www.silvan.dk/knauf-rotband-haeftepuds?id=4120-1693844
Kender du til det? Jeg kan læse mig til at det kan tåle meget højere temperatur, så tænker at det er perfekt til sådan en væg, som jo bliver meget varm.

I forhold til alm pudsemørtel, er det så sådan noget her: https://www.jemogfix.dk/cempexo-universalmoertel-15-kg/4172/9049678/ ?
Så har jeg fået smidt puds på hele væggen. Men den er ret rustik, og vil gerne have en heelt plan flade. Kan man smide sandspartel på væggen? Kan det holde til varmen? Jeg har svært ved at finde info omkring dette.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også