Klikgulv afslutning - sidste bræt bevæger sig

Har netop lagt klikgulv i to rum i et gammelt sommerhus, jeg har overtaget. Det er mit første større gør det selv-projekt, og det gik egentlig fint. Men sidste bræt i begge værelser ligger ikke helt plant. Det bøjer ligesom lidt opad, som bevirker at det bliver mast lidt ned, når man går på det. Jeg kan ikke klikke det mere sammen, end det er.

Mit problem kommer når nu der skal fodlister på. Så vil gulvet knirke lidt mod trælisten.

Hvad pokker gør jeg?

Overvejer om stearinvoks under liste kan hjælpe noget. Ikke optimalt, men har ikke bedre ideer.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lægge en stribe malertape i samme bredde som fodlisten inden du presser det ned på plads med fodlisten. Tror ikke det kommer til at være noget du bemærker såfremt undergulvet er stabilt, normalerweise vil overgulv ad åre falde på plads så længe fodlisten holder det nede.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

det er bare på med listen , det kommer selv på plads , når der bliver gået på det
ellers hjælper det tit at vibrere det ved at så let på det flere gange
det er ret normalt
Så er listerne sat på. Alle med malertape under. Med det knirker desværre rigtig meget, når jeg træder flere steder langs væggen og i hjørnerne.

Det er et par millimeters spil, hvor gulvet kan trykkes ned under listen, når man lægger vægt på det.

Nogle forslag?🤔
hvis det knirker er der lavet fejl et sted
enten er undergulvet ikke jævnt , eller der er et sted der ikke er luft til væg
nok mest sandsynligt det sidste
det med malertapen fortryder du , den hjælper intet og bliver synligt på et tidspunkt
Annonce
Knirkeriet på gulvet forsvinder ikke med tiden - det bliver værre.

Du bliver nødt til at tage det yderste bræt op og kontrollerer underlaget. Desuden ser det ud til - efter billedet at dømme - at afstanden mod væg er for lille. Med en konstruktion som din - både trægulv og træpaneler, bør du have en afstand på mindst 15mm som dækkes af fodpanelet.
 
Husk at også din panelvæg i det daglige kan give sig en smule.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 19-07-2022 05:53:03

Knirkeriet på gulvet forsvinder ikke med tiden - det bliver værre.

Du bliver nødt til at tage det yderste bræt op og kontrollerer underlaget. Desuden ser det ud til - efter billedet at dømme - at afstanden mod væg er for lille. Med en konstruktion som din - både trægulv og træpaneler, bør du have en afstand på mindst 15mm som dækkes af fodpanelet.
 
Husk at også din panelvæg i det daglige kan give sig en smule.

 når det er laminatgulv er det nok med 6 mm luft

de 15 mm bruges på parket og masive gulve der er mere end 12 mm tykke
Det er jeg klar over Bredker, men med en panelvæg i træ vil jeg stadig anbefale 15mm som let dækkes af et standard fodpanel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også