Hmm... hvad er der med de smør priser..

I Beirut koster en pakke 200 g. Lurpak smør, hvad der svarer til to US dollars. Ca. 14 kr.

Pakkerne er produceret i Holstebro. Ergo er der transportudgifter inkluderet.

I Rema 1000 - et såkaldt discountvarehus - er prisen i Danmark 33,00 kr.

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, Jeg troede ellers det var inflationen, alternativ - udbud og efterspørgsel der drev priserne.   

Ps. Eller pt. Putins skyld..   
Hvis merprisen så blot gik til landmanden - så var det acceptabelt fra min side... men jeg er enig med @bobentot her - de tager det, som de mener folk er villige til at give   
Men måske vil vi i familien opdage, at det er sundt med lidt mindre smør   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hehe.. Jeg læser I ikke helt forstår min pointe, så jeg prøver lige at skære det ud i pap..   Hvordan kan det samme smørprodukt koste langt under halvdelen i et fjernt land, end prisen herhjemme - det er det jeg undres over. For uanset hvor smørret ender i verden, har det jo kostet det samme at producere.. 
Handler det om grådighed ud over alle grænser? Eksportstøtte (smørbjerge)?  For vores moms på 25% kan ikke forklare hele prisforskellen. 
Annonce
Jamen - det er jo det jeg og @bobentot svarer på.. Coop/Bilka/m.m. har fundet ud af at vi gerne giver mere.. men det vil Beirut ikke betale - så de får det til det de vil give (og så skulle jeg ikke undres, hvis der også er eksportstøtte oveni..  )
Vi bliver bare holdt hen med at det er krigen i Ukraine, der er skyld i det hele..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
A propos - i Ukraine koster 1 liter benzin under 9 kr. 
Frank Chr. skrev den 18-07-2022 12:44:30

A propos - i Ukraine koster 1 liter benzin under 9 kr. 

 Ja de er så privilegerede. Mon ikke de har lidt andet at skulle bruge pengene på, det kommende stykke tid...


Det skal jo helst heller ikke være for dyrt at tanke benzin til formålstjenlig adfærd.

Elektronikteknikeren
Den grådige stat er den største slyngel i dette narreværk. Der bliver stjålet med arme og ben fra alle involverede led.
 Og de kristianforklarerøvsforklaringer vi får, er det rene fup. Men der er jo også mange gode formål at bruge de mange penge til.
Vi skal betale for nedslagtninger af mink, vi skal betale for den herlige kulturberigelse, vi skal betale for de gode krige rundt om i verden, som gavner os så meget, vi skal betale for politikernes livsnødvendige rejser og ophold rundt i verden på 1. klasse, så vi kan overleve.
Joh, der er sandelig mange gode livsnødvendige formål, så vi kan overleve.


Med venlig hilsen
ktm

 

Enig, der bliver lagt alt for høj skat/afgift på, som så skal administreres af folk der lever af at forvalte andres penge, og derfor ikke har personligt incitament til at passe på dem. Det er nok en af de dårligste kombinationer af værdi og forvaltning.

Endvidere ville det være interessant at se hvad afgiftsfri brændsel kunne føre til i forhold til den frie bevægelighed, og hvad det kaster af sig af højere omsætning i erhvervslivet.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis