Udendørslys timer

Hej.
Jeg har nogle udendørsspot på mit hus, som tændes på en almindelig lyskontakt inde i huset.
Jeg kunne godt tænke mig at have en form for timer eller et ur på det, så det automatisk er tændt i de timer man indstiller det til.
Findes der en overskuelig løsning til dette, eller kræver det en udendørssensor?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil hurtigt blive træt af løsningen med kun et ur. Jeg har monteret skumringsrelæ og ur, således at skumringsrelæet tænder for lyset når der bliver mørkt, og slukker når der bliver lyst. Uret afbryder “når der ikke mere kommer gæster” og tænder igen når der er behov for lys om morgenen.
Jeg har beholdt min indendørs afbryder, så der kan tændes lys når uret har afbrudt. 

Søren O
Nu ved jeg ikke hvilken fatning de har - og hvordan du vil styre det.  Hos min mor har jeg installeret en pære med indbygget lysføler - den tænder når det bliver mørkt og slukker når det er lyst nok. Det er som hun ønsker det - men hvis du vil have slukket mellem 24 og 04 er det ikke så simpelt.

 

Kurt54 skrev den 16-07-2022 23:33:44

Nu ved jeg ikke hvilken fatning de har - og hvordan du vil styre det.  Hos min mor har jeg installeret en pære med indbygget lysføler - den tænder når det bliver mørkt og slukker når det er lyst nok. Det er som hun ønsker det - men hvis du vil have slukket mellem 24 og 04 er det ikke så simpelt.

Ved heller ikke hvilken fatning, men der sidder ca 20 stk, så tænker det bliver En dyr løsning. 


Sørens forslag er udmærket. Måske kunne man udskifte skumringsrelæet med en PIR føler.

fase
Igen: Sørens forslag er godt, og det er det, jeg også har gjort. Først er der en timer, og efter det et skumringsrelæ, der skal sidde et sted, hvor der ikke er direkte sollys, f. eks. på en nordvest væg. Derefter går ledningen videre til lamperne. Materialerne er ikke så dyre, når først lamperne er der, men der kan være en del arbejde i det, specielt hvis skumringsrelæet skal være lidt langt fra resten af installationen, og ledningerne skal frem og tilbage.
Annonce
Skumringsrelæet skal sidde før uret, ellers skal skumringsrelæet “starte op” hvergang det har været slukket. Det kan medføre noget “blinkeri” (måske afhængig af fabrikat) som ser underligt ud.

Søren O
Det kunne også være en mulighed med et astrour som selv ved hvornår solen er gået ned og den står op, der er så mulighed for at kunne slukke f.eks mellem 24.00 og kl. 06.00 man ka sige at det er en intelligent enhed der kombinere et skumringsrelæ og et ur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis