TRÆSTUB

Hejsan. 
Har denne "stump" stub jeg gerne vil have til at forsvinde, er der ikke noget med at man kan bore en række huller og hælde noget deri. ??? Ps, er ikke til gift i haven.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vand.
Så rådner den i løbet af en rum tid.

Hvis det skal gå lidt hurtigere, kan du eventuelt tænde bål oven på den...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan også få den stubfræset. Sørg for at komme langt ned. Senere vil resten rådne, og jorden vil synke.

Søren O
Okaj, takker, den er så våd at vandet næsten løber fra den, så ser tiden an. ;0)
Du skal nok ikke holde vejret, mens du venter 🙃
Afhængig af træsort, så sker der muligvis ingenting de første 10-15 år, selvom du borer en masse huller i den.
Den eneste vej frem er stubfræsning, - at brænde den væk er praktisk talt umuligt, hvis det er en af de hårde træsorter.
For ikke at glemme "Fitness-metoden"  

Værktøj: Spade og Bajonetsav, evt. gl. sav som kan tåle lidt jord.

Metode:
Grav en rende rundt om stubben, 30-40 cm bred, i en afstand til stubben på ca. 20-30 cm.
Hver gang der kommer en rod, skæres den væk, i rendens bredde, således at det er muligt at grave videre ned til næste rod.
For evt. lodrette rødder er det også muligt at komme ind under stubben og skære over.

Har selv brugt denne metode flere gange. F.eks. tog det under 2 timer, for en stub i ca. halv størrelse, som vist på foto, dog med alm sav. 
Annonce
Værktøj: Spade og Bajonetsav, evt. gl. sav som kan tåle lidt jord.

Og en håndfuld af DISSE KLINGER

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
For mere end 25 år siden fældede jeg 4 kæmpestore ahorn, og borede et x-antal huller i træstubende, som jeg gentagende gange hældte stærk saltsyre i (læser godt du ikke er til kemi). De første par år skete der ikke det store, men pludselig rådnede træstubende og det enorme rodnet op. I mange år derefter opstod der lavninger (jorden faldt sammen pga. hulrum hvor rødderne havde været) som jeg kunne hælde jord og atter jord på. https://www.trae.dk/leksikon/nedbrydning-af-trae/     
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis