Træt plæne.. er min plan i orden?

Hej alle

Vores plæne er lidt træt; områder med meget mos, tørre pletter, områder med meget ukrudt, etc. Så jeg tænker at den skal have en større omgang.

Jeg tænker at gøre følgende:
I september:
  1. Køre det hele over med en vertikalskærer, og få samlet mos etc sammen 
  2. Give det en gang kalk 
Til april:
  1. Endnu en tur med vertikalskæreren 
  2. Topdresse med en god blanding 
  3. Efterså 
Virker ovenstående fornuftigt? Er der noget jeg bør sætte gang i tidligere end til foråret? Noget som jeg mangler?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min nabo havde dem her til at ordne hans plæne. Den er blevet super, ingen ukrudt, pletter eller lignende og mener han gav 3500 kr. for hvad jeg vil kalde en normal villa have. "DM Greenkeeping | Professionel Græspleje → Kendt fra TV" https://dmgreenkeeping.dk

Til efterår/september kan du køre på kryds og tværs med vertikalskærer, give kalk og efterså. Til forår/april kan du give lidt mere kalk og noget plænegødning. Så skal der nok komme gang i plænen igen! :-)

Hellere leje end at bo på gaden.
Du skal helt klart efterså allerede her til efteråret - så er du sikker på at græsset gror. Hvis du først sår i foråret, risikerer du at det bliver tørt og der ingenting sker.
Du bør også købe græsfrø i en god kvalitet, som er særligt sammensat til plæner. De billige pakker er med grove græssorter som er beregnet til fodergræs (det er de biligste frø at producere). Ved at købe en god kvalitet får du en tæt plæne, der ikke giver plads til ukrudt. Og så skal du sørge for at følge den anbefalede mængde frø/m2.
Græs-fagfolk plejer ikke at anbefale kalk uden en jordprøve. Du risikerer at skubbe ph-balancen så gødningen ikke virker så godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis