Har døden en årsag? - Opel Vectra 1,8 2003

Min kære nabo er den (u)lykkelige ejer af en topudstyret vectra fra 2003.
Forleden aften, da han hentede konen fra arbejde, bemærkede han at kølerblæseren ikke startede som vanligt, imens bilen holdt i tomgang. Konen blev standsmæssigt tilbagetransporteret til residensen og næste morgen ville han undersøge, hvorfor blæseren ikke startede. Imidlertid var der ingen - som i helt død - liv i bilen. Når nøglen drejes til tænding, kommer der ikke lys i advarselslamperne i instrumentbordet. Lys, ruder, fjernbetjent centrallås og sågar radioen og cigarettænderen virker fint - heldigvis...
Bevæbnet med multimeter, OBD II tester, C-Tek lader samt seks kolde Tuborg meldte jeg min ankomst, så vi lige kunne få klaret det lille problem. Alle sikringer er ok, masser af strøm på batteriet. OBD II testeren (nyttig information: Stikket sidder under askebægeret i midterkonsollen!) er tavs, da den bare konstaterer, at tændingen ikke er slået til. Alle Bosch-relæer ser fine ud.
Min næste tanke er, at tændingslåsen er defekt - men så burde han jo ikke kunne køre bilen hjem eller hva'?

Mon ikke, der sidder en LDS'er herinde, der lige kan fremskaffe De vises Sten - eller til nød et el-diagram, der kan hjælpe os videre?

God Weekend

Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et forsigtigt pip herfra er: Har du målt om tændingslåsen virker? Den kunne godt have mistet forbindelsen ved starten. Mål spænding før og efter låsen. Ellers er der polobjørn

fase
Hvis obd testeren ikke registrere tænding når nøglen er drejet og der ikke er lys i kontrollamperne. så ville jeg da osse starte med at tjekke tændingskontakten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Takker for svarene. I har nok ret i, at næste del af fejlsøgningen må være rettet mod tændingslåsens kontakter.
Jeg får adgang til bilen igen, når naboen atter hjemvender fra børnebørnefødselsdag.

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Den er godt nok lang den fødselsdag, hvad endte tråden med ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Hej
Fødselsdagen er næsten slut, men...

Vi skilte ad så meget vi kunne finde ud ad, men fandt aldrig ud af, hvilke ledninger i tændingskontakten, der førte hvorhen. Ingen af målingerne, vi foretog gav noget fornuftigt & brugbart resultat. Der sidder et ledningsbundt på tykkelse med en velvoksen barnearm monteret.
Min stakkels nabo - pensioneret - må vente med yderligere 6-packs og fejlfinding, til jeg selv kommer fra ferie om et par uger.

Venligst
Dannie

Annonce
Nu kender jeg ikke sådan en Open, men normalt er det bundstykket i tændingskontakten der bliver slidt, det plejer at være rimeligt nemt at skifte.
Min corolla havde problemer med tændingslåsen, købte et nyt bundstykke på Ebay det kostede nogle få hundrede kr med fragt.

Vi prøver igen, i morgen --
Afslutningen blev, at bilen blev hentet af autohjælp (da de heller ikke kunne starte den) og fragtet til en mekaniker med mange års opel-erfaring. Mekanikeren gentog tjek af sikringer osv. og lige pludselig virkede alt normalt igen. Han mener, at der muligvis har været ir på en sikring - men han er ikke sikker.
Lidt irriterende at man ikke kan fastslå den endelige årsag.
Under alle omstændigheder: Tak for jeres forslag og input.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis