Forskel på varmefordelingsplader?

Ja.. er der forskel på de billige alu varmefordelingsplader? Jeg skal lægge dem i forskalling og vil selvfølgelig ikke have et dårlig gulv i sidste ende. Men har virkelig svært ved se hvorfor jeg skal give det dobbelte for kendte mærker som fx Uponor. 

Min vvs kammerat vil virkelig gerne have at jeg vælger Uponor for at få system garanti, men ud over dette. Er der så andre fordele? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau
Rantzau
3826 2970
Funktionsmæssigt er der ingen forskel. Vælg den billigste.

Det lyder underlig at et simpelt standardprodukt som varmefordelingsplader skulle påvirke garantien. Få det verificeret hos Uponor.
Der er stor forskel på pladerne. 
De varierer i tykkelse fra 0,3mm til 0,5mm og findes også helt op til 0,6-0,7 stykker til dårligt isolerede huse.
De tynde bliver ekstremt let deforme og giver slup mellem slange og plade. 
Derudover har nogle plader en almindelig u-rille og andre en rille formet som et omega-tegn. Sidstnævnte holder slangen markant bedre og tættere. 
Rantzau
Rantzau
3826 2970
Der er ikke i praksis nævneværdig forskel, og er gulvet først lagt, holdes både varmefordelingsplader og varmeslangerne på plads.

Pladerne monteres på forskallingen som trådstarter ønsker, og der er fastholdeles pladerne lettest med papsøm. Enkelt, simplet og billigst.

Varmefordelingspladers eneste opgave er at fordele varmen, og det gør de billige noname plader perfekt. 

Annonce
Rantzau skrev den 18-07-2022 10:05:19

Der er ikke i praksis nævneværdig forskel, og er gulvet først lagt, holdes både varmefordelingsplader og varmeslangerne på plads.

Pladerne monteres på forskallingen som trådstarter ønsker, og der er fastholdeles pladerne lettest med papsøm. Enkelt, simplet og billigst.

Varmefordelingspladers eneste opgave er at fordele varmen, og det gør de billige noname plader perfekt. 

Forkert. Der er i praksis forskel, da det ikke kan undgås at træde på pladerne i byggeprocessen og der skal ingenting til at træde/trække de tynde plader (0,3mm især), så de bliver deforme og slangen ikke ligger tæt. 

Derudover er effekten højere og varmefordelingen bedre, jo tykkere pladerne er, hvilket især kan have betydning i ældre, dårligt isolerede huse. Der findes som nævnt ekstra tykke plader til samme formål.

Til trådstarter: Du kan godt købe off brand, men hver opmærksom på tykkelsen. Det er ofte derfor de er billigere, men du kan også godt finde off brand plader der er helt fine. 
Rantzau
Rantzau
3826 2970
Trådstarter oplyste at pladerne skal monteres til forskalling. Det tog jeg udgangspunkt i.

Under alle omstændigheder bør varmefordelingsplader fastgøres til underlaget for ikke at risikere at gulvet knirker når der er varme i slangerne. Slangerne skal ligge tæt men ikke i spænd og det gør alle noname varmefordelingspladerne lige så godt som mærkevareprodukterne.

Aluminium er en god varmeleder, så effekten kan ikke måles i praksis ved at vælge 0.3mm i stedet for 0,5mm. Valg af gulv og dets konstruktion er afgørende for trægheden i varmeafgivelsen og ikke varmefordelingsplader eller varmeslanger.  

At der desuden ikke er den store prismæssige forskel på de to tykkelser, gør at den diskussion er irrelevant.

Ved at lægge og fastgøre varmefordelingspladerne som trådstarter ønsker (på forskalling) er risikoen for at træde dem itu under konstruktionen stort set ikke eksisterende for alle tykkelser.

For at udelukke misforståelser, taler jeg om denne type fordelingsplade:

Rantzau skrev den 18-07-2022 10:44:50

Trådstarter oplyste at pladerne skal monteres til forskalling. Det tog jeg udgangspunkt i.

Under alle omstændigheder bør varmefordelingsplader fastgøres til underlaget for ikke at risikere at gulvet knirker når der er varme i slangerne. Slangerne skal ligge tæt men ikke i spænd og det gør alle noname varmefordelingspladerne lige så godt som mærkevareprodukterne.

Aluminium er en god varmeleder, så effekten kan ikke måles i praksis ved at vælge 0.3mm i stedet for 0,5mm. Valg af gulv og dets konstruktion er afgørende for trægheden i varmeafgivelsen og ikke varmefordelingsplader eller varmeslanger.  

At der desuden ikke er den store prismæssige forskel på de to tykkelser, gør at den diskussion er irrelevant.

Ved at lægge og fastgøre varmefordelingspladerne som trådstarter ønsker (på forskalling) er risikoen for at træde dem itu under konstruktionen stort set ikke eksisterende for alle tykkelser.

For at udelukke misforståelser, taler jeg om denne type fordelingsplade:

Jeg ved godt, at trådstarter påtænker at bruge forskallingsbrædder og det er også det jeg kommenterer på. Det er meget nemt at deformere og/eller trække pladen fra hinanden, så der bliver slup i slangen under og efter montering, med de tynde plader. 

Prisen er på 0,5mm er ca. 30% højere end 0,4mm. Det er en væsentlig prisforskel til et større projekt. 

Og jo, der er også forskel på varmeafgivelsen i teori og praksis.

De store mærker har typisk kun de tykke plader, fordi de skal kunne stå inde for deres produkt. Hvis det hele bare er "det samme", som du påstår at det er, giver det ikke mening for dem at producere dem tykkere - og i særdeleshed ikke med priserne på råvarer pt.
Annonce
Rantzau
Rantzau
3826 2970
Det er noget teoretisk vås. Jeg har efterhånden set mange der selv har lagt varmefordelingsplader, og de har alle udmærket været klar over man ikke skal danse polka på pladerne. 

Uanset om der er valgt mærkevarer eller noname varmefordelingsplader er de formstabile nok til varmeslangerne kan lægges uden at deformeres da variation i godstykkelsen er marginal, og slet ikke stor nok til at påvirke funktionen.

Hovedparten af de noname varmefordelingsplader jeg er stødt på, har alle været med en profil der holdt varmeslangerne på plads når de var lagt - se billedet jeg har bragt i ovenstående. Der ses profilen tydeligt.

Det er stadig gulvet og dets kontaktflade mod varmefordelingspladerne der bestemmer trægheden i varmeafgivelsen. Det er ikke fordelingspladerne, men varmeslangerne der tilfører varme, så jo - der er forskel i teori og praksis.

Jeg vil stadig anbefale at trådstarter vælger noname varmefordelingsplader, men selvfølgelig ikke det ringeste produkt. Der er en pæn slat at spare ved ikke udelukkende at anvende mærkevarer.
Bygge_Bastholm
Bygge_Bastholm Trådstarter
34
Tak for de fine svar. Jeg skal lave 50kvm I første omgang og syntes også at prisforskellen er stor, derfor ville jeg lige forhører mig.
Opbygningen er tænkt: forskalling, varmefordelingsplader, gulvpap, 12mm gulvspån svømende, Barry Alloc laminat. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hæve bundrem på gitterspær
    Lav-Hus (19 svar)
  2. Nødhjælp til Ukraine.
    Over hækken (10 svar)
  3. Nybyg - Jordvarme eller luft / vand?
    Fyr og opvarmning (36 svar)
  4. Nybyg - kolonihavehus 25 kvm.
    Lav-Hus (4 svar)
  5. Hmm... hvad er der med de smør priser..
    Over hækken (38 svar)
  6. Bliver vores gulv lovligt? U-værdi?
    Jura, reglementer og krav (14 svar)
  7. Tage en elvandvarmer ud af drift?
    Lav-Hus (8 svar)
  8. Tag på pergola
    Lav-Hus (1 svar)
  9. Korrespondance
    Belysning (30 svar)
  10. Ukendt advarselslampe
    Lav-Bil (10 svar)

Populært lige nu

1. Bliver vores gulv lovligt? U-værdi?
    Jura, reglementer og krav (læst 866 gange)
  2. Aflæsning af fugtmåler
    Lav-Hus (læst 181 gange)
  3. Beklædning med brædder og afstandslister
    Lav-Hus (læst 294 gange)
  4. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 28761 gange)
  5. For højt vandtryk - toiletvand løber ud
    Lav-Hus (læst 225 gange)
  6. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 19924 gange)
  7. El tavle i skur
    Belysning (læst 417 gange)