Rullespartling af loft og vægge

Hej med jer!

Renovering af lejlighed fra 1907.

Jeg skal i gang med at renovere min lejlighed og inden jeg maler har jeg tænkt mig at gi' lofterne en gang rullespartel da det er gamle pudsede lofter med en meget grov struktur og fine revner enkelte steder (se billeder).

Ville det være en god idé at sætte armeringsstrips på revnerne inden jeg rullespartler?

Det ene rum har filt på væggene men der er mange ujævnheder indenunder. Så her tænker jeg også at gi' det en gang rullespartel og så en gang ny filt — filten sidder godt fast, den er bare ujævn. Det er ingen problemer med at pudse udenpå vel? Under filten er der den oprindelige pudsede mur.

På forhånd tak for jeres hjælp!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
RasmusC
RasmusC
135 2200
Hej Sune, 
Velkommen til LDS, 

Der burde ikke være noget galt i at spartle oven på den gamle filt, så længe underlaget sidder fast. 
Med hensyn til loftet er det lidt samme sang. Underlaget skal være i orden, så længe det sidder fast så burde det ikke være et problem, og de små revner der, jeg ville ikke gøre noget ved dem, går ud fra der skal filt udenpå?
Sune2100
Sune2100 Trådstarter
5
Hej Rasmus, tak - og tak for svaret! :)

Havde nu egenligt tænkt mig kun at sætte filt på væggene og ikke loftet - er det noget hejs?
Annonce
RasmusC
RasmusC
135 2200
Sune2100 skrev den 18-07-2022 14:25:10

Hej Rasmus, tak - og tak for svaret! :)

Havde nu egenligt tænkt mig kun at sætte filt på væggene og ikke loftet - er det noget hejs?

Egentligt tænker jeg ikke at der er noget galt i ikke at filte loftet, men det giver lidt mere styrke til overfladen og minimerer risikoen for at de der revner skulle opstÅ igen. Jeg ville ikke springe det over. Især ikke hvis du alligevel skal igang med at filte, hvis du aldrig har filtet før ville jeg starte med væggene for at træne det også tage loftet til sidst. Nogen sværger til grundet filt, jeg kan godt lide ugrundet filt og rigeligt med lim.

Sune2100
Sune2100 Trådstarter
5
Tusind tak, Rasmus! God idé lige at øve på væggene først 😅
Lige et lidt sent indspark! Men jeg ville passe på med at sætte filt på lofterne især når der er revner som hos dig. Du risikerer at malingen slipper underlaget og filten lægger på gulvet dagen efter. Problemet med lofterne i de gamle lejligheder er at der i tidernes morgen er malet med limfarve og man så siden har malet plastmaling ovenpå. Ser mange steder at man reelt set kan skrabe al malingen af loftet ned når de små revner der begynder.

Den korrekte fremgangsmåde ville være at skrabe alt løst maling af, spartle op og male.
Hvis dette ikke ønskes kan man begrænse afskrabning til revnerne, spartle og derefter male loftet.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Annonce
Sune2100
Sune2100 Trådstarter
5
Mange tak, Kaempekran! Grunden til at jeg gerne vil indgå at skrabe hele loftet ned, er at jeg har hørt at gammel maling indeholder bly, og den vil jeg godt undgå at få ud over det hele :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Rullespartel
    Lav-Hus (2 svar)
  2. Revner i pudset loft
    Lav-Hus (4 svar)
  3. filt på murvægge?
    Lav-Hus (15 svar)
  4. Filt på pudset væg
    Lav-Hus (32 svar)
  5. Gips->Spartle->Filt - hvor meget kan man se?
    Lav-Hus (28 svar)
  6. opsætning af filt
    Lav-Hus (11 svar)
  7. Filt på gipsvægge
    Lav-Hus (7 svar)
  8. Opsætte filt før tapet?
    Lav-Hus (19 svar)
  9. Skal man fjerne tapet eller kan man bruge rullespartel?
    Lav-Hus (9 svar)
  10. Tapet eller filt?
    Lav-Hus (4 svar)
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Male direkte ovenpå spartelmasse
    Camping (læst 192 gange)
  2. Opsætning af gips væg
    Lav-Hus (læst 172 gange)
  3. Fjernelse af vægge i stueetage
    Lav-Hus (læst 184 gange)
  4. Male håndvask
    Lav-Hus (læst 307 gange)
  5. Hak i gulv
    Lav-Hus (læst 372 gange)
  6. Tætning af huller ved armatur i bruseniche
    Lav-Hus (læst 220 gange)
  7. Hvilken tagsten har jeg på taget
    Lav-Hus (læst 4407 gange)
  8. Fugt i sokkel eller?
    Lav-Hus (læst 182 gange)
  9. Opskrift på Diffusionsåben mørtel blanding
    Lav-Hus (læst 205 gange)
  10. Maks sugehøjde på centrifugalpumpe? 8 meter?
    Lav-Hus (læst 355 gange)

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også