Varmt tag i stedet for koldt - build up fladt tag

Hej LDS

Jeg har gået med nogle tanker den seneste rum tid.

Vi har et hus fra 1963 med klassisk næsten fladt build up-tag. Der er 100mm isolering som standard, men der kunne godt være 200mm. Derudover er der 5cm ventilationsspalte øverst (dvs fra underkant af spær til underkant af brædder er der 25cm).

Energirapporten foreslår, at taget omdannes til varmt tag. Dvs ventilationsspalte lukkes, eksisterende tagpap fungerer som dampspærre fremover, og der lægges 300mm trykfast isolering på eksisterende tag hvorefter nyt pap brændes på.

Dette er - så vidt jeg ved - en normal procedure for flade gamle tage.

Men jeg bliver lidt lunken ved “lukke ventilationsspalten”. Selvfølgelig skal den det, fordi ellers vil den kolde luft underminere isoleringen oven over. Men er det en god idé synes I? -Måske er det ikke et problem, fordi varm luft aldrig vil møde kold luft og kondensere omkring spær - samtidig synes jeg bare det virker forkert, at der ikke længere er ventilation i konstruktionen.

Mit alternativ går på blot at isolere med 200mm Lambda 32/34 isolering mellem spær (som der er plads til), og så ellers bevare ventilation og en lidt ringere U-værdi (og så selvfølgelig sætte dampspærre op).

Mvh Emil
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg genopfrisker lige denne tråd, da jeg har samme beskrivelse/forslag i energirapporten til mit hus. 

Er der nogle som har erfaring med fremgangsmåden?

Emil: er du blevet klogere på området siden juli? :)

På forhånd tak.
Jeg følger lige med her, da jeg er blevet anbefalet det samme. Jeg har dog ensidig taghældning, men tænker ikke det gør en stor forskel.
Jeg er meget opmærksom på, at dampspærren i hvert fald skal være helt tæt, hvis det skal laves om til et varmt tag.
Jeg prøver lige en gang til med at genopfriske tråden.

Nogen med erfaring mht. ovenstående?
Har nogen en idé om hvad det cirka vil koste at efterisolere fra koldt til varmt tag?
Hej 

har haft en hel del tagentrepriser med energi renoveringer med konstruktionen  kold til varmt tag 

Det vigtigt at ventilations spalten først lukkes efter 1 år med den nye varm tagkonstruktion. For affugte den gamle del af taget.

Bedste og billigst fremgangs måde er
1
Sørg at det gamle tagpap er så tæt som muligt brug dampspærre tape . Da dette nu Din ENESTE dampspærre. 
2  med montage lim klæbes 120 mm PIR  powerdeck isoleringsplader (kingspan har samme type is oplade TR27) oven på det gamle tagpap. Husk 120 mm PIR svare til 200 mm rockwool ( PIR plader kan købes hos panelbyg for ca 320 m2) 
3 afslut med Rhepanol hfk ltag membran. Kun 1 lag  pu-limet på isopladerne. Membranen tætnes med koldsvejsning ved 
 at fjerne papiret fra klæbesstrimlen.. Der 20 garanti. Ja Kun 1 lag også på fladt!  Ca 220 kr m2

Total materiale 6-700 kr m2 pris

Starter på en lignende tag Reno i Valby om 1-2 uger. Hvis der er nogle herinde der vil se hvordan det forløber kan man skrive til mig på 81 94 38v11
Vh Kasper 

Annonce
Junget entreprise skrev den 22-01-2023 06:59:21

Hej

har haft en hel del tagentrepriser med energi renoveringer med konstruktionen  kold til varmt tag

Det vigtigt at ventilations spalten først lukkes efter 1 år med den nye varm tagkonstruktion. For affugte den gamle del af taget.

Bedste og billigst fremgangs måde er
1
Sørg at det gamle tagpap er så tæt som muligt brug dampspærre tape . Da dette nu Din ENESTE dampspærre.
2  med montage lim klæbes 120 mm PIR  powerdeck isoleringsplader (kingspan har samme type is oplade TR27) oven på det gamle tagpap. Husk 120 mm PIR svare til 200 mm rockwool ( PIR plader kan købes hos panelbyg for ca 320 m2)
3 afslut med Rhepanol hfk ltag membran. Kun 1 lag  pu-limet på isopladerne. Membranen tætnes med koldsvejsning ved
 at fjerne papiret fra klæbesstrimlen.. Der 20 garanti. Ja Kun 1 lag også på fladt!  Ca 220 kr m2

Total materiale 6-700 kr m2 pris

Starter på en lignende tag Reno i Valby om 1-2 uger. Hvis der er nogle herinde der vil se hvordan det forløber kan man skrive til mig på 81 94 38v11
Vh Kasper

 Tak for et grundigt svar. Hvis materialerne er ca. 600-700kr/m2, hvad er den totale pris så? Ca. 175m2 tag. 

175 x 700 materialer 122500
CA pris Montering pr m2 600 x175 105000
Cq Total pris 227500 kr
Og tager jeg fejl, hvis der ikke er energipuljer at søge, hvis huset i forvejen er energiklasse C?
det fra e til g der kan søge, men der er også stor sandsynlighed for at dit energimærke er forkert. hver 3. stikprøve af energimærkninger har vist sig at være forkerte. men du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil have jeg tager et gratis kig på det. :) 
Umiddelbart virker det ret bøvlet at skulle lukke for ventilationsspalten. Er der en smart måde at høre det på?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis