Sommerhus - fugt i gulvet?

På gæsteværelset, i et sommerhus fra 1980, er et område på gulvet, som jeg førhen har troet var slitage.
Nu tror jeg desværre der er tale om fugt.

Jeg har taget en måling på de omkringlæggende brædder – de ligger på 10-12%, mens de mørke områder ligger på omkring de 40%.
Det ville forklare den udprægede lugt af sommerhus, samt den lidt fugtige fornemmelse vi oplever i huset.
Gæsteværelset ligger en smule under niveau ift. resten af huset (se billedet).

Kan nogen sige noget om fornuftigt om hvad man bør gøre  - hvem man fx tager fat i?

På forhånd tak for svar.

S.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gulv SKAL brækkes og så man kan se problemet nedenunder og så agere derefter
mfrost skrev den 14-07-2022 20:11:02

I bør tage fat i en tømrer såfremt i ikke selv vil gøre det, har i en husforsikring der dækker mod råd og svamp så ville jeg tage fat i forsikringsselskabet først

 Ift tømrer; hvis der er tale om grundfugt så vil et nyt trægulv vel støde ind i samme problem om fx 10 år?

Jeg spekulerer på om en tømrer er den første man ringer til?

NB: vores forsikring dækker ikke den type skade har vi fået oplyst.
Det er tømreren der også ved om korrekt fugtmæssig opbygning af ny konstruktion.

Er der ventilation i soklen? Prøv at tage et par billeder af huset udefra.

Hvad med afledning af regnvand fra taget?
Er gulvet isoleret på nogen måde?

Elektronikteknikeren
Billeder af huset udefra - taget ved det værelse hvor problemet er. Værelset, ligger som det eneste, lidt under niveau ift. resten af huset. Måske man fornemmer det på billederne.
Der blev boret et par ekstra huller i soklen og indsat rister for ca. 6 år siden - dette for at afhjælpe den udprægede 'lugt af sommerhus'. Det blev vi anbefalet af en byggesagkyndig som vi netop havde tilkaldt for at blive klogere på tingenes tilstand. Dengang var der ingen plet på gulvet - i hvertfald ikke noget som fangede hans opmærksomhed.
Annonce
Bliver nedløbsrør ført væk fra huset i jorden, eller afsluttes det i stenene?

Det er ikke en god idé med en stengrav op ad soklen, hvor vandet kan trænge ind under huset.
Der skal lægges en stribe fliser istedet, som leder vandet væk fra sokkel og ud mod plænen.

Nedløbsrør skal føres til faskine andet sted på grunden, eller til regnvandsbrønd.

De viste ventilationsriste virker ikke til at være tilstrækkelige i antal, jeg synes kun at kunne se en enkelt?

Nyt gulv kan med fordel opbygges som let terrændæk, hvor der fyldes op med polystyren og lægges en fugtspærre, hvor ventilationen i soklen så bliver irrelevant.

Elektronikteknikeren
TAK for dine svar - det er fantastisk at blive lidt klogerer på det her.
Som svar på dit seneste indlæg; Nedløbsrør fører ned til en brønd (?) som så fører hen til faskine henne på et hjørne af grunden.
Det skal siges at vandet ofte står meget højt i perioder med meget nedbør. 
Der er en enkelt rist og yderligere 7-8 rundt omkring på huset.
Her er i øvrigt et billede jeg tog da jeg fjernede en rist netop ved det værelse - er det normalt med de leca sten?
Det ser underligt ud, der burde ikke være fyldt helt op med Leca, prøv om du kan lyse ind med en lygte og se.

Elektronikteknikeren
Jeg ved ikke om de her billeder gi'r noget – det virker som om der er fyldt op med leca mellem betonen nederst...og øverst. Jeg troede egentlig der ville være isolering/brædder opad.
Det kan godt se ud til at der hænger en tynd batt isolering under gulvet, med mindre det bare er spindelvæv.

Der er i hvert fald ikke nok mellemrum mellem leca og gulv, til tilstrækkelig ventilation, som den nuværende type opbygning kræver.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis