Skift stikkontakt med rundt og fladt ben.

Hej,

Kan man skifte denne stikkontakt, der har et fladt og et rundt ben, til en almindelig stikkontakt? Stikdåsen sidder i bryggerset i et hus fra 60'erne. Jeg er lidt i tvivl om, hvad den har været brugt til, men der har stået en vaskemaskine lige under stikkontakten.

På forhånd tak for hjælpen.
Hej, Kan man skifte denne stikkontakt, der har et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
EDB stikkontakter er en måde at holde strøm på edb grupper selv om den lille kontormus M/K fryser sine tæer og derfor kører med en varmeblæser ved fødderne.
Men nu er der jo ikke noget der hedder edb problemer blot fordi strømmen  svigter på den enkelte arbejdsplads. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 14-09-2022 07:41:39

Næh Buller27, du skriver også om svækkelse af materiellet ved at lave hullet rundt. Vi er enige om at det er en ulovlig  ændring af materiellet så langt så godt. I lige det her tilfælde svækkes stikkontakten på ingen måde. Din påstand viser bare, at du ikke har kendskab til netop den stikkontakt.
Chr. Lige den stikkontakt udført i brun bakelit kan jeg ikke huske hvad der var formålet med den udformning, men det foresvæver rmig, at det var noget med at man ville være sikker på at stikproppen vendte rigtig i forhold til at få fase på den rigtige ledning i tilledningen.

Jo. Fjerner man materialet svækkes den. Den kan være en meeget lille svækkelse. Men selvfølgelig svækker man en konstruktion ved at fjerne materiale. Specielt hvis det er hærdeplast. Jeg har ikke kenskab til lige den model. Men fjerne man materiale fra en konstuktion der udsættes for enten statisk eller dynamisk belastning (inkl cykliske - men det er en længere snak) så påvirker man spændingstilstanden i materiaet (obs mekanisk spænding - ikke elektrisk). Finite Element modellering kan hurtigt vise det.

Jeg har begrænset viden omkring elektronik. Men her er området jo også statik, styrkelære og mekaniske cykliske påvirkninger. Jeg har ikke tal på hvor mange elektrikere jeg har måtte irettesætte for deres viden omkring makaniske påvirkninger når de bare uden videre skar, klippede og borede i konstruktioner (og en god sjat gange de har måtte minde mig om hvordan electricitet fungerer - uagnet lovgivning)


PinkHenrik skrev den 14-09-2022 16:12:21

Jeg husker fra min tid på Rigshospitalet at vi overgik fra den gamle type minitangent til fuga.
Problemet med Fuga'en var dog at besøgende (og personalet) ret hurtigt fandt ud af at vippe dækslet af så de kunne få almindelige stikpropper i kontakten   

Der var/er jo også EDB stikkontakter med skrå flade ben, selvom der nok ikke er mange der bruger dem mere.
 

 Alt udstyr tilsluttet UPS og de maskiner der ikke skulle sidde på HPFI i en enkelt af de virksomhede rjeg har arbejdet i havde alle de der EDB stikpropper. Så folk ikke brugte dem til alt muligt andet. Så de er da i hvertfald anvendt nogle steder :-)


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis