Skift stikkontakt med rundt og fladt ben.

Hej,

Kan man skifte denne stikkontakt, der har et fladt og et rundt ben, til en almindelig stikkontakt? Stikdåsen sidder i bryggerset i et hus fra 60'erne. Jeg er lidt i tvivl om, hvad den har været brugt til, men der har stået en vaskemaskine lige under stikkontakten.

På forhånd tak for hjælpen.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske har den tidligere ejer været ansat på driftsafdelingen på et hospital. Stikkontakten er en hospitalstikkontakt, som navnet antyder bruges/brugtes på hospitaler. Du kan udskifte den med en stikkontakt af samme type eller skifte stikproppen til en hospitalsstikprop. Den dåse, stikkontakten sidder i, passer kun til den stikkontakt.

fase
Hvis du er lidt fiks på fingrene, så afmontere du stikkontakten, tager et 5mm bor og borer ganske forsigtigt så den flade del af plastikken/bakelitten forsvinder.
Det skal gøres forsigtigt, for lige under plastikken/bakelitten, sidder metaldelen som skaber kontakt, og dem skal du ikke ramme.
Så passer en almindelig stikprop i kontakten.

Husk at tage et billede eller skriv ned hvilke ledninger der sad hvor, inden du piller stikkontakten af, så du kan samle det igen, efter den lille bore operation  



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Henrik, jeg ville skille stikkontakten ad og bore hulet op til samme mål som det i højre side, men jeg er også miljøskadet af el. Det er forøvrigt en af de bedste udendørs stikkontakter, der er lavet. NES lavede materiel til skibe, hvor miljøet kan være hårdt.

fase
Mange tak for svarene! Jeg vil i første omgang afmontere den og bore i den flad del som Henrik og Fabrin foreslår.
Hvad er det for en stiktype .Når vrideren også fungere som spærre for udtræk/indsætte stik i tændt kontakt?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 15-07-2022 15:18:43

Hvad er det for en stiktype .Når vrideren også fungere som spærre for udtræk/indsætte stik i tændt kontakt?

Det er en ældre stiktype, hvor der var en mulighed for at låse stikproppen fast i stikkontakten, når den var tændt. Prøv at søge på google efter hospitalsstikkontakt og tilhørende stik.


fase
Vær opmærksom på at installationen selvfølgelig ikke længere vil være lovlig hvis du begydner at modificere stikkontakten

Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 13-09-2022 00:00:03

Vær opmærksom på at installationen selvfølgelig ikke længere vil være lovlig hvis du begydner at modificere stikkontakten

 
Skal vi endelig tale om lovlighed, så det en hospitalsstikkontakt med fladt faseben som vist ikke lige hører hjemme uden for et hospital   
Det helt rigtige er selvfølgelig at skifte den til en ny, men jeg har boret rigtigt mange hospitalsstikkontakter op (jeg har arbejdet på et hospital som elektriker), fordi indmaden er den samme, og den eneste forskel er det flade faseben.
Og hvis ellers man udborer rigtigt kan hverken du eller nogen andre se forskellen mellem en almindelig og en hospitalstikkontakt der har fået boret det flade ben væk.
Og endeligt, så er den NES stikkontakt en af de bedste kontakter der nogensinde er fremstillet i Danmark.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Henrik, fuldstændig enig.

fase
Vil den her passe til den gamle dåse, hvis man ønsker at udskifte stikkontakten, for de laves endnu.
link

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis