Hej med jer
Vi skal have renoveret vores facade og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med.
Planen er at alt løst puds fjernes og så pudses der op igen derfra.
1) Jeg kan se at der findes pudsemørtler med forskellige blandingsforhold. Hvordan beslutter man om der skal bruges pudsemørtel KC 35/65/650 eller pudsemørtel KC 50/50/700? (jeg kender ikke de tidligere brugte materialer på huset)
2) Vi overvejer at lade facaden stå ubehandlet (altså blot pudsemørtlen/grundpudsen), men er i tvivl om hvordan det vil se ud. Giver det en ensfarvet overlade? Er der nogen der har erfaring hermed, evt billeder?
3) Hvis man ønsker at bruge et malingsprodukt til sidst, er der så nogen grund til at lave et lag fin-puds? Tænker at man blot maler direkte på grundpudsen?
4) Hvis I skulle anbefale det yderste lag/produkt der har den bedste kombination af lang holdbarhed, nem vedligeholdelse og mindst synlighed ved reparationer hvad ville I så anbefale? Der findes så mange forskellige typer indfarvet puds, malinger osv. at det virker helt uoverskueligt at vælge.
Huset er en murermestervilla fra 1920-erne. Jeg har vedhæftet et par billeder.
Tak for jeres tid!
Mvh
Peter